Pressmeddelande

Schibsted och Stiftelsen Tinius lanserar The Power of Journalism

Publicerad

The Power of Journalism samarrangeras av Schibsted och Stiftelsen Tinius för att hylla en oberoende, innovativ och samhällsnyttig fri press

OSLO, NORGE. Från fake news till filterbubblor – journalistiken har satts under hårt tryck de senaste månaderna och statsledare har öppet talat om media som folkets fiender. I dag står öppenhet, kvalitet och tillit på agendan i alla mediehus världen över.
– Det är dags att stå upp för oberoende journalistik, och vad den betyder för både människor och samhällen. Vi vill skapa en öppen arena där framtidens journalistik står i fokus, diskuteras och hyllas. Det här är ett oerhört viktigt samtal och därför lanserar vi nu Power of Journalism tillsammans med Stiftelsen Tinius, säger Rolv Erik Ryssdal, vd för Schibsted Media Group.

Första Power of Journalism-dagen kommer att hållas den 31 maj i Oslo, med inbjudna gäster från mediabranschen, journalister och redaktörer, politiker och opinionsledare. Det genomgående temat är ”trust”, tillit, med dess olika perspektiv och konsekvenser. Bland talarna finns Bill Adair, skapare av PolitiFact, Jenna Pirog, virtual reality-redaktör på The New York Times och Schibsteds egen Torry Pedersen, ordförande för Schibsteds mediehus i Norge och tidigare publisher för VG.

– Resultaten vi sett i de senaste valen och den betydelse fake news kan ha haft för utgången är en väckarklocka för traditionell media att bli mer transparent och relevant. Därför är tillit ett högst relevant tema för den allra första Power of Journalism. För Schibsted är det också en möjlighet att dela, lära och visa upp en del av den innovativa och högklassiga journalistik som skapats i våra mediehus och av andra, säger Torry Pedersen. 

– Stiftelsen Tinius är huvudägare i Schibsted och bidrar till att säkra en god kvalitetsjournalistik. Nu mer än någonsin är detta viktigt för vårt samhälle och för demokratin, säger Kjersti Løken Stavrum, vd för Stiftelsen Tinius.

–  Med Power of Journalism vill vi stärka alla som stödjer och arbetar för journalistikens värden. Tillit och trovärdighet är avgörande för att journalistik ska ha en funktion i den offentliga debatten. Det har aldrig varit viktigare än nu och för oss är den här dagen ett tillfälle att väcka debatt och dela insikter.

Schibsted kommer för tionde gången också att belöna den bästa journalistiken som publicerats i Schibsteds mediehus i Sverige och Norge. Schibsted Journalism Awards delar ut priser för Best Storytelling, Best Innovation och Best Scoop. De nominerade presenteras under Power of Journalism.

Power of Journalism riktar sig till inbjudna gäster, men dess innehåll sprids brett genom webcast och sociala medier, före, under och efter dagen. Sociala medier-kampanjen produceras av VG TV och lanseras under hashtagen #powerofjournalism. Eventet produceras tillsammans med Z Event.

För mer information om dagen, besök gärna http://www.thepowerofjournalism.com/.

Annons