Pressmeddelande

I Am Content jobbar lokalt och växer globalt: ”15 gånger mer omsättning”

Publicerad

SEO-byrån I Am Content har på bara ett år fått kunder i 23 länder. Omsättningen har ökat lavinartat. Bakom konceptet står nära kundrelationer, rappa texter, och ett sammansvetsat team på plats i Jönköping.

 

Sökordsoptimering, förkortat SEO, är nödvändigt för att kunna ranka högt upp på nätet och därmed generera besökare och affärer. Det är just vad Jönköpingsbolaget I Am Content AB hjälper sina kunder med.

– Den absoluta största sökmotorn är Google. Sökresultatet som Google visar högst upp är det mest trovärdiga. Vårt mål är att hjälpa företag vara nummer ett där, säger David Vesterlund, grundare och försäljningschef på I Am Content.

David Vesterlund grundade bolaget år 2018. De första två åren arbetade han ensam med några få timanställda. För ungefär ett år sedan exploderade verksamheten. Arbetet utökades till att innefatta en annan del av SEO: att bygga länkar mellan webbsidor.– Det är ett måste för att hamna högt upp på Google och lyckas i hård konkurrens, menar David Vesterlund.

Den nya länksatsningen gav snabbt resultat tillsammans med SEO-texterna. Omsättningen för Jönköpingsbolaget multiplicerades med 15 gånger på ett år. Idag består bolaget av 8 anställda och flera frilansskribenter.

SEO-byrån har dessutom skaffat kunder i 23 länder. Kunderna är allt från lokala företag, till jämförelsesajter, och återförsäljare i form av andra marknadsföringsbyråer.

– Vi får uppdrag genom att bygga relationer med människor runtom i världen. Vi har idag runt 4 000 sajter där vi skriver och publicerar texter. Mycket av framgången handlar om det personliga engagemanget.

Kristina Hellqvist, byråchef på I Am Content, pekar på tre viktiga faktorer bakom succén för I Am Content.

– Kvalitet, leveransprecision, och bra relationer med kunder. Det är jätteviktiga frågor. Vi granskar allt material vi jobbar med, inget lämnas åt slumpen. Sedan har vi också ett bra team, såklart!

Kontoret finns i Jönköping, även om mycket av arbetet är globalt.

– Utöver vår egen personal i Jönköping har vi skribenter över hela världen. Men vi ser ett värde i att vara ett sammansvetsat team som träffas lokalt på kontoret varje vecka, säger Kristina Hellqvist.

För att ranka högt på Google krävs vissa tekniska bitar, som en snabb och mobilanpassad sajt, men det är idag relativt lätt att ordna. Innehållet på en hemsida har däremot blivit enormt viktigt.

– Google kan känna igen vilka texter som svarar på frågor. En bra text får en bra plats. Att veta vilka ord kunderna söker på för att få information eller köpa är ett detektivarbete. Utan rätt sökord på en sajt blir det inga affärer, säger David Vesterlund.

Hur ser du på framtiden?

– Vårt mål är inte att bli störst i Europa, men helt klart att bli bäst. Det blir vi genom att fortsätta rekrytera och göra ett bra jobb. Så länge vi strävar efter att bli bäst känns arbetet riktigt kul.​

 

För frågor kontakta:

Kristina Hellqvist
Presskontakt

kristina@iamcontent.se

Annons