Philip Morris kan sänka acceptgrad i budet på Swedish Match

Taggar i artikeln

Swedish Match
Lars Dahlgren, vd och koncernchef för Swedish Match.
Publicerad
Uppdaterad

Marlboro-tillverkaren Philip Morris International, PMI, överväger att sänka acceptgraden för sitt bud på snusjätten Swedish Match.

Rikard Jansson

PMI utvärderar detta efter att aktivistfonden Elliott Management meddelat att man förvärvat 5,25 procent av aktierna i Swedish Match, och motsätter sig erbjudandet under de nuvarande villkoren. Det uppger källor till Bloomberg News.

PMI kräver accept på över 90 procent av aktierna i Swedish Match, tillräckligt för att kunna tvångsinlösa resten och ta över bolaget helt. Om bolaget sänker acceptgraden kan man sluta som majoritetsägare i Swedish Match som då kommer fortsätta vara börsnoterade ett tag till. Enligt källor kommer PMI att troligen besluta om potentiella ändringar kring uppköpsvillkoren under de närmaste veckorna.

Varken PMI eller Swedish Match har hört av sig tillbaka för en kommentar, skriver nyhetsbyrån.

Annons

PMI förlängde den 8 augusti acceptperioden för sitt bud till den 21 oktober. Antalet aktier som hade då lämnats in i erbjudandet uppgick till cirka 3,64 miljoner aktier, motsvarande 0,24 procent.

Separat har ett antal analytiker kommenterat utvecklingen, inklusive Ben Kelly på Louis Capital Markets som ser på en potentiell sänkning av acceptgraden som ett defensivt spel från PMI:s sida vilket ger rum att klämma ut resten av aktieägarna senare. Detta gäller även för Elliott som historiskt sätt varit villiga att sälja när de fått ett bättre pris för aktierna.

Annons