Finans Nyhet

Norwegian kräver att stater avstår SAS-injektion

Publicerad

Den norska uppstickaren menar att SAS har satt i system att dumpa flygbiljettpriserna för att sedan gå till sina statliga ägare igen när kassan är tom.

Det berättar Åsa Larsson som är pressansvarig för Norwegian Sverige och Anne Sissel Skånvik som är kommunikationsdirektör för hela Norwegian.

Svenska staten äger 21 procent av SAS. Danska staten äger 14 procent och norska staten 14 procent.

SAS presenterade under tisdagen sin resultatrapport för fjärde kvartalet 2009, där det framkom att SAS ber sina ägare om ett kapitaltillskott på totalt 5 miljarder kronor.

Annons

De tre staterna stödjer förslaget, men det kräver godkännande i riksdagarna.

– Om svenska, norska och danska staten är med och tillför SAS nytt kapital, så försvagar det vår konkurrenskraft, säger Larsson.

– Det kan drabba sysselsättningen och flygutbudet i Skandinavien på sikt.

Annons

– Det påverkar konkurrensen eftersom exempelvis vi på Norwegian inte kan gå till staten och be om pengar när vår kassa är tom.

Norwegian själva håller på att beställa stora mängder nya flygplan.

Menar ni att staterna lika gärna borde stödja er och betala kapitaltillskottet till er?

Annons

– Nej, det handlar inte om det.

– Det handlar om att alla konkurrenter inte kan gå till staten och be om pengar bara för att kassan är tom.

Sissel Skånvik fyller i:

– En privat aktör kan inte gå och be om offentliga pengar när kassan är tomkörd.

– Det har SAS gjort en gång tidigare nyligen, och nu önskar de göra om det igen.

– Det innebär att konkurrensen snedvrids allvarligt.

Ni har väl också möjlighet att be om kapitaltillskott från era ägare?

– Vi kan också be våra ägare om pengar, men det vi invänder mot är att det i SAS fall handlar om statliga pengar – inte ägandet som sådant.

– Vi är kritiska till att staternas kapitaltillskott till SAS inte är förenligt med att staterna ska främja sunda konkurrensvillkor.

– Statliga kapitaltillskott till SAS bidrar inte till sunda konkurrensförhållanden.

– Det som har skett det senaste åren är att SAS har lett en kraftig och aggressiv prisdumpning.

– Och grunden till det är ju att SAS fick kapitaltillskott [från bland annat svenska, norska och danska staterna] för bara ett år sedan.

– Sedan har de kört prisdumpning och kört ner priserna och kört den egna kassan tom.

– När kassan nu är tom går de till staten och ber om pengar.

– Så kan inte vi eller andra flygbolag göra.

– Det menar vi allvarligt snedvrider konkurrensen.

Har ni anmält det till konkurrensmyndigheter?

– Det är upplagt som något som konkurrensmyndigheterna bör titta på.

Men har ni själva anmält det?

– Nej, det har vi inte gjort. Det får vi se på. Det kan vi inte säga idag.

Så allvarligt verkar det dock inte vara för Norwegian. Bolaget visade ett resultat före skatt på 519 miljoner norska kronor för tredje kvartalet 2009, enligt senaste resultatrapporten.

Det var en förbättring med 326 miljoner norska kronor från tredje kvartalet 2008.

Månadssiffror visar att Norwegian hade en passagerartillväxt på 28 procent om man jämför antalet passagerare som reste med flygbolaget i januari 2010 jämfört med januari 2009.

På torsdag presenterar Norwegian resultatrapporten för fjärde kvartalet 2009.

– Vi visade ett rekordresultat under tredje kvartalet 2009, men vi har sett att SAS prisdumpning har drabbat nyckeltal som snittintäkten per passagerarstol.

– Så är det ju.

Norwegien har i dagsläget totalt 40-50 flygplan varav ett 30-tal Boeing 737-300 och ett 20-tal nya 737-800. Planen flyger 220 rutter till över 90 destinationer.

De nya planen har 186 säten, och Norwegian har beställt totalt 70 sådana som ska levereras till och med år 2014, varav alltså ett 20-tal redan levererats.

Norwegian startades så sent som år 2002 och är redan värt 4-5 miljarder svenska kronor på Oslobörsen, att jämföra med SAS som är värt 6-7 miljarder.

– Vi har ett bra kunderbjudande, förklarar Sissel Skånvik Norwegians framgångar.

– Vi håller på att ordna med en helt ny flygplansflotta. Vi vill ha bland de nyaste flygplanen.

Är det inte väldigt dyrt?

– Jo, men det lönar sig att äga flygplanen själv jämfört med att hyra dem.

– Vi vill expandera och förbättra vårt flygerbjudande. Då måste vi ha nya flygplan.

– Dessutom är de fruktansvärt mycket mer miljövänliga, jämfört med de gamla maskinerna som till exempel SAS har.

Sissel Skånvik vill inte gå in på hur stora skulder Norwegian har.

– Vi har också bett våra ägare om kapitaltillskott, men inte på den nivån som SAS gör.

Det senaste kapitaltillskottet fick Norwegian från sina ägare för några månader sedan.

– Det var en liten emission.

Så ni är inte själva i kris?

– Nej, nej. Definitivt inte.

– Vi jobbar ständigt på för att utveckla Norwegian och planerar nya rutter.

Norwegians protest mot SAS handlar alltså om att de inte anser att statliga pengar ska stödja SAS.

Vill ni att SAS ska gå omkull istället?

– Vi vill inte spekulera i det. Det får andra göra. Det finns många flyganalytiker som kan svara på det.

Har ni något emot om SAS begär kapitaltillskott från sina privata ägare, utan att staterna är med och bidrar?

– Nej, det har vi inget emot.

– Det vi reagerar på är att staterna bidrar med kapital till SAS.

– Staternas uppgift är att främja en sund konkurrens, men det blir en osund konkurrens om staterna går in med pengar.

Nu avser Norwegian att avvakta och se hur staterna agerar.

Statliga kapitaltillskott till SAS förutsätter godkännande i de berörda ländernas riksdagar.

Sissel Skånvik meddelar dock att norska näringsministern redan är införstådd med Norwegians uppfattning.

– Han är klar över vad vi anser.

Ett särskilt argument mot det statliga kapitaltillskotet till SAS, är enligt Norwegien att SAS inte hållit sina löften i samband med det förra kapitaltillskottet till SAS.

– Den gången lovade SAS att behålla personalen om det kapitaltillskottet erhölls, men så blev det inte. Tusentals anställda är borta.

Annons