Annons

Annons

babel-poli-northmill-mindre.gif

"Vi vill belöna ett sunt kreditbeteende", säger Babel Poli, produktchef för Rebilla på Northmill.
"Vi vill belöna ett sunt kreditbeteende", säger Babel Poli, produktchef för Rebilla på Northmill.

Northmill tar kontroll över användarens kredit

Fintechbolaget Northmill ger järnet med plattformen Rebilla som ska hjälpa privatpersoner att hantera sina krediter, nu också att månadsvis sänka räntorna. Framöver väntar bland annat försäkringar som kan tecknas per dag.

Senaste tjänsten från Northmill, Rebilla Reward, ska kunna sänka räntan för keditlån till som lägst 4,69 procent.

För två månader sedan lanserade Northmill Reduce, den första produkten inom det nya varumärket Rebilla. Idén är att försöka sänka räntan på en privatpersons befintliga privatlån, delbetalning eller kreditkortsfaktura. 

– Kunden behöver bara fota eller lägga upp befintlig faktura och så utmanar vi den räntan. Hittills har vi sänkt räntekostnaden för kunderna med 62 procent, säger Rebillas produktchef Babel Poli. 

Annons

Annons

Tjänsten gäller en befintlig kredit mellan 1 000 kronor upp till 300 000 kronor. Det finns inget tak på de lån som Northmill kan ta över, men Northmills egen maxränta när företaget ger ut krediter inom Rebilla Reduce är 24,95 procent.

– Vi har vårt eget data scienceteam som jobbar kontinuerligt med våra scoremodeller. Det handlar om att analysera beteendet hos kunder och använda den data vi har för att kunna segmentera i olika typer av kunder, säger Babel Poli.

När kunden blir antagen ansluter Northmill den till autogiro. Samtidigt blir kunden autoansluten till den nya tjänsten Rebilla Reward vilken automatiskt sänker räntan för varje månad som kunden betalar fakturan i tid.

– Vi vill belöna ett sunt kreditbeteende. Visionen är att hjälpa kunden att spara tid och pengar utan att kräva så mycket av sig själv, säger Babel Poli.

Sedan tidigare har Northmill produkterna Credigo, Easycredit och Credway. Liksom nya Rebilla marknadsförs de som egna varumärken med egna domäner på hemsidorna, egen kundtjänst och i fallet Credway och Rebilla också separata mobilappar. Det är inte alltid uppskattat av kunderna. 

Ett exempel är ett inlägg på Låneforum.se från den 29 maj förra året, under rubriken “Bojkotta Credigo, Easycredit och Credway”. Användaren är missnöjd med att Northmill marknadsför tjänsterna som helt separata produkter när de i själva verket har gemensam kundtjänst. Dessutom för att de kan ta ut separata räntor på lån via flera av produkterna till en och samma person, som därigenom får högre ränta än förväntat. 

– Jag känner inte igen mig i den beskrivningen, det där handlar om en enstaka användare av hundratusentals. Vi har alltid gjort vårt bästa för att vara transparenta mot våra kunder. Att vi är ett bolag som står bakom samtliga produkter är inget vi försöker sticka under stolen med, säger Babel Poli.

Easycredit har också beskrivits som en av de större aktörerna på marknaden för sms-lån i Sverige. Exempelvis i en artikel i GP från den 26 januari 2011.

– Den beskrivningen är åtta år gammal. Vi känner över huvud taget inte igen oss i den bilden nu. Vi har alltid velat förbättra konsumentkreditmarknaden med teknik. Ett insteg är kortfristiga krediter, sedan dess har vi breddat oss. Vi har inte några produkter i högräntesegmentet, säger Babel Poli.

Under en längre tid har Northmill jobbat extra mycket på Rebilla. Det senaste kvartalet har företaget exempelvis anställt 21 personer, varav den stora majoriteten arbetar just med Rebilla.

– Vi har alltid haft en flervarumärkesstrategi och kan tweaka produkterna i olika riktningar. Rebilla är lite annorlunda och mycket bredare än de andra. Den vänder sig till en marknad värd 230 miljarder kronor, säger Babel Poli.

Kommer ni att fortsätta med Credigo, Easycredit och Credway?
– Inget annat är sagt. De lever vidare. Men den stora satsningen är Rebilla.

Under hösten kommer Northmill att lansera ett antal ytterligare tilläggstjänster till Rebilla. Northmill arbetar också med försäkringsprodukter kopplade till krediter och det finns planer att lansera ytterligare försäkringar under Rebillaparaplyet. 

– Ett exempel på något vi jobbar med i vårt labb är pay per day-försäkringar. Det innebär att man betalar när man använder försäkringen. Om du exempelvis ska ut på resa i fem dagar, betalar du bara för just de dagarna, säger Babel Poli.

Dessutom finns planer på att utnyttja PSD2-direktivet och så kallad open banking för att kunna analysera kunders befintliga transaktioner. 

– Vi vill kunna utmana kostnader på andra sorters fakturor, elräkningar till exempel.

Det påminner om det som fintechbolaget Minna Technologies arbetar med, abonnemangshantering. Har ni planer även på det?
– Det är inte i fokus just nu, säger Babel Poli.

Han beskriver däremot att Northmill tar steg för att bli “framtidens bank”, en neobank – en bank som utnyttjar teknik och digitalisering i hög grad.

PFC som gick ut med att de tar in 50 miljoner i kapital från Nordea beskriver sig också som en neobank. Liknar ni dem?
– Nja, det finns olika aktörer där ute. Det är kanske mer relevant att jämföra med traditionella lånefömedlare, även om vi inte ser dem som konkurrenter. Skillnaden är att de förmedlar lån till andra kreditgivare och tar provision för det. Men vi har inga mellanhänder.

– Sedan finns det så klart neobanker där ute som gör det väldigt bra.Två exempel är tyska N26 och brittiska Revolut.

2016 köpte ni skandalomsusade Trustbuddys tekniska plattform för person-till-personlån. Vad hände med den?
– Vi var intresserade av p2p-marknaden och såg ett tillfälle att köpa en plattform som våra ingenjörer bedömde bygger på solid teknik. Men planerna har inte förverkligats. Trustbuddys plattform ligger och dammar på en hylla någonstans.

200 000 kunder i Sverige, Finland och Polen
  • Northmill grundades 2006 av de två brödraparen Hikmet och Özkan Ego samt George och Sargon Kurt.
  • Huvudkontor i Kista i Norra Stockholm.
  • Treårstillväxten är över 85 procent.
  • Omsättning 2018: 435 miljoner kronor (234 miljoner kronor 2017).
  • 115 anställda, varav hälften arbetar med teknik.
  • Bolaget har närvaro i Sverige, Finland och Polen och planerar att expandera till ytterligare tio länder i Europa inom några år. 
  • Northmill har nu 200 000 kunder.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons