Robotar har lyckats hjälpa människor med många tunga uppgifter på lagret. Nu är även en av de svåraste delarna på väg att lösas.
Lagerarbete står inför ett teknologiskt genombrott


Mest läst i kategorin
Att lasta och lossa paket från lastbilar är en av de mest fysiskt krävande uppgifterna inom logistik.
Det har också varit en av de svåraste uppgifterna att automatisera.
Missa inte: Robotar jobbar allt mindre i amerikanska fabriker. Realtid
Men nu har en ny teknologisk milstolpe nåtts, vilket nu innebär att i princip allt lagerarbete kan automatiseras, skriver Wall Street Journal.
Utvecklad av Boston Dynamics
Arbetsmoment som att lasta och lossa är ofta monotona, tunga och medför hög skaderisk. Trots övrig automation i moderna lager har just detta moment länge varit beroende av mänsklig arbetskraft.
Men med nya teknologiska framsteg inom AI, sensorer och bildbehandling har detta hinder nu börjat övervinnas.

Ett exempel är roboten Stretch, utvecklad av Boston Dynamics och nu i drift hos DHL. Roboten kan hantera upp till 580 paket i timmen, nästan dubbelt så många som en mänsklig arbetare.
Missa inte: AI tar över reklamen – kreatörer pressas ut av algoritmer. Realtid
Senaste nytt
Lyfter med hjälp av sugkoppar
Den är också är utrustad med ett flexibelt lyftverktyg som kan lyfta upp till 50 kilo med hjälp av vakuum. DHL har installerat Stretch i anläggningar i tre delstater och har utbildat nästan 100 medarbetare att arbeta med systemen.
Företag som UPS, FedEx, Walmart och andra följer samma spår och investerar i liknande lösningar. Ambi Robotics utvecklar exempelvis en AI-driven plockrobot som kan stapla och organisera paket med en precision baserad på vikt, form och bräcklighet, snarare än innehåll.
Tekniken efterliknar ett avancerat 3D-Tetris-spel, där målet är att optimera utrymmet och minska skador på godset.

Robotar tar över jobben: ”Framtiden är hopplös”
Efter årtionden som världens fabrik står Kina inför en dramatisk omställning.
Svårare med mjuka paket
Trots framstegen finns fortfarande vissa begränsningar. Stretch klarar ännu inte att plocka upp mjuka eller mycket tunna paket, och robotarna kräver en inlärningsperiod för att fungera effektivt i olika miljöer.
Men enligt DHL är investeringen ekonomiskt försvarbar med en återbetalningstid på cirka två år.
Effekten av denna automatisering kan bli omfattande. För företagen innebär det lägre kostnader och högre effektivitet, men för de anställda kan det leda till oro för jobbförluster.
Samtidigt menar vissa att hotet mot dessa jobb fanns redan innan robotarna, genom nedskärningar, konsolidering och minskade volymer.
Missa inte: Mänskliga robotar är snart här – så investerar du. Dagens PS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.