Business Challenge, FineCell och ChewFolk
FineCell och ChewFolk tog emot pris under kvällen. O
Utmärkelse

Här är vinnarna i höstens Business Challenge

Av 250 ansökningar till höstens omgång screenades sex företag ut av jurygrupperna och blev antagna till Business Challenge affärsutvecklingsprogram. 

Uppdaterad 2021-10-26
Publicerad 2021-10-23

De sex antagna företagen fick den 20 oktober på Nationalmuseum i Stockholm visa upp sina företag inför de 150 inbjudna gästerna i Skulpturgården. Gästerna fick i uppgift att investera 5 fiktiva miljoner  i minst tre av företagen, och därmed tävla om vem som investerat närmast juryns resultat.

Business Challenge
Lena Olving vann priset ”bästa portfölj” och var närmast slutresultatet.

Under eventet investerades 700 fiktiva miljoner. Syftet med kvällen är att sammanföra människor för att utbyta kunskap och erfarenheter med varandra. Utbyte mellan generationer. 

FineCell och ChewFolk tog emot pris under kvällen. Och antagna till affärsutvecklingsprogrammet uppmärksammades. Lena Olving vann priset ”bästa portfölj” och var närmast slutresultatet.

Affärsutvecklingsprogrammet skräddarsys efter företagens behov och jurygruppernas feedback ligger till grund.

Business Challenge fungerar som de flesta venture capital-bolag, med ett stort flöde av startups väljs de mest spännande företagen med störst potential för tillväxt ut till ett skräddarsytt affärsutvecklingsprogram. Business Challenge investerar kunskap, kompetens och kontakter genom de unika näringslivsnätverket.

Business Challenge alumniportfölj är idag värderad till 51 miljarder.

FineCell

Grundare: Jonatan Henschen, Kloce Dongfang Li ochh Monica Ek, Jonas Engstrand.

FineCell utvecklar och producerar ett av framtidens mest attraktiva och mångsidiga biobaserade material, mikro- och nano cellulosa. Materialet har stor potential inom plast- och kompositer, kosmetika, 3D-bioprinting, tryckt elektronik, för att nämna några. Det som gör FineCell unikt är deras revolutionerande och patenterade teknik, som möjliggör kommersialisering av materialet.

Tilldelas Affärsutvecklingsprogram:

  • FineCell
  • Recoma
  • MicroDri
  • Vaam
  • Radchat
  • Irriot
  • ChewFolk

 

Business Social Impact Challenge (kategori tillsammans med PWC Sverige)

  • Chewfolk
  • Abtin Soltanpour
  • Farzad Amir Riazi 

ChewFolk tillverkar tuggummin utan plast, smaksatta helt naturligt. 

I årets jury medverkade:

Anna Grönlund Krantz

Malin Parkler

Stefan stignäs 

Kamran Alemdar 

Ann Carlsson 

Catharina ”Finin” Versteegh 

Magnus Dahlhammar 

Johan Larsson 

Helena Casserlöv 

Mårten Lundberg

Mats Torstendahl 

Christian Appel

Nicholas Högberg 

Mikael Gedin 

Maria Pellborn 

Johan Rippe

Marie Wallenberg 

Per Norman

Mikael Helmersson 

Roland Williams 

Amelie Skogström 

Camilla Ljunggren 

Om Business Challenge

Business Challenge erbjuder startups med stor potential för tillväxt ett skräddarsytt affärsutvecklingsprogram bestående av bland annat kunskap, kompetens och kontakter genom ett unikt näringslivsnätverk. 

Business Challenges huvudfokus är att arbeta med affärsmodeller för att snabbt se åt vilket håll en affärsmodell kan utvecklas eller i vilken riktning Business Challenge bolagsbyggarnätverket kan arbeta med en affärsmodells utmaningar. De antagna bolagen får också lära sig hur man pitchar sin startup för investerare och hur man stänger en investering när man väl lyckats skapa intresse. 

Varje år söker över 400 företag till Business Challenge. 

Business Challenge grundades 2010 av entreprenören Camilla Ljunggren och företagsledaren Hans Stråberg och kom snabbt att engagera stora delar av toppskiktet i näringslivet. Verksamheten drivs idag av Camilla Ljunggren och Amelie Skogström.

Partnerna till Business Challenge är SEB, Vinge, Perstorp, Novare, Scania, Investor, Tre, FAM, King, PwC, Nasdaq och The Assessment Company.

Hemsida: https://www.businesschallenge.se/

Platsannonser

Logga in