Realtid

Hållbarhet avgörande för svenska bankkunder

Hållbarhet avgörande för svenska bankkunder
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 09 okt. 2024Publicerad: 20 sep. 2024

Hållbarhet blir allt viktigare för svenska bankkunder. Samtidigt visar en ny undersökning att företag som satsar på hållbarhet både är mer lönsamma och växer snabbare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hållbarhet håller på att bli en nyckelfaktor när svenska kunder väljer och värderar sina banker. 

”Engagerade kunder efterfrågar banker som inte bara levererar traditionella finansiella tjänster, utan även tar en ledande roll i omställningen mot en mer hållbar framtid”, säger Love Westin, analyschef på SKI och hållbarhetsforskare vid Mälardalens universitet, i ett pressmeddelande.

Privatkunder delar ut högst betyg till Sparbankerna, medan Danske Bank värderas högst av företagskunder, visar SKI:s Hållbarhetsindex.

Så många jobbar aktivt med hållbarhet

Men hur ser hållbarhetsarbetet ut hos företagen själva? En ny undersökning från Svea Bank visar att endast tre av tio prioriterar den miljömässiga hållbarheten.

Resultatet visar samtidigt att åtta av tio svenska företag har ett aktivt hållbarhetsarbete. Dessa företag är dessutom både mer lönsamma och växer snabbare.

Bland de företag som hade bäst lönsamhet 2023 är det fler av dem, 36 procent, som prioriterar hållbarhet. Det kan jämföras med 24 procent av företagen som hade ganska eller mycket dålig lönsamhet.

Dumpar kunder som inte klimatsatsar

ANNONS

Den nederländska banken ING går i bräschen för hållbarhetsarbetet i Europa. Banken meddelar att man kan komma att dumpa stora kunder som inte gör tillräckliga framsteg för att minska sin klimatpåverkan, rapporterar Financial Times.

ING:s hållning står i skarp kontrast till många andra finansinstitut, särskilt i USA där banker som Bank of America har lättat på vissa klimatmål eller inte längre vill tala om finansiella risker kopplade till den globala uppvärmningen. 

ING har granskat klimatomställningsplanerna hos sina 2 000 största kunder. Företagen har fram till 2026 på sig att göra tillräckliga framsteg.

”Vårt mål är att se till att vi bekämpar klimatförändringarna. Det handlar inte om att säga adjö till kunderna”, säger bankens vd Steven van Rijswijk.

Läs mer: Riksrevisionen sågar gröna omställningen. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS