Finans Nyhet

”De beter sig som om de vore i samma koncern”

Taggar i artikeln

Swedbank Swedbank Robur
Swedbank, Swedbank Robur, Folksam, Henrik SenestadSwedbank, Swedbank Robur, Folksam, Henrik Senestad
"Det folk verkar glömma är att Folksam är ett ömsesidigt bolag. Det ägs av sina kunder. Allt som Folksam gör ska gynna deras kunder. Är det nära samarbetet med Swedbank verkligen till gagn för bägge parter? Hade SPP eller SEB kunnat vara minst lika bra leverantörer?" Det undrar Henrik Senestad. 
Publicerad
Uppdaterad

”Är det nära samarbetet med Swedbank verkligen till gagn för bägge parter?” Det frågar sig Henrik Senestad, försäkringsekonom på Gofido.  Han efterlyser en oberoende utredning avseende omfattningen av affärerna mellan Folksam och Swedbank.

Annelie Östlund

Det var i början på året som Folksam gick ut i ett pressmeddelande och förklarade att försäkringsjätten fördjupar sitt samarbete med Swedbank Robur inom kapitalförvaltning, administration och rapportering.  

Marcus Haglund, pressansvarig på Folksamgruppen, förklarar i ett mejl vad det betyder mer specifikt:  

”Exempelvis genom en tätare dialog kring framtagandet av nya produkter där vi, i större utsträckning än tidigare, tillsammans kommer att utforska möjligheterna inom krediter och onoterade aktier. Ett annat exempel är administrativa tjänster som kommer att effektiviseras framåt genom att vi på Folksam tar hjälp av den expertis och erfarenhet som finns hos Swedbank Robur.” 

Annons

Swedbanks fondbolag ser alltså ut att få ännu fler uppdrag än vad man redan har av Folksam – som redan är Swedbank Roburs största kund enligt Liza Jonson, vd på Swedbank Robur. 

”I och med det här partnerskapet tar vi samarbetet med vår största kund Folksam till en ny nivå”, säger hon i en kommentar.  

Det reagerar Henrik Senestad – försäkringsekonom på Gofido och tidigare kommunikationsstrateg på Alecta – på. I flera blogginlägg har han ifrågasatt om försäkringsjättens och Swedbanks ”äktenskap” är lyckligt även för Folksams kunder.  

Annons

”Det folk verkar glömma är att Folksam är ett ömsesidigt bolag. Det ägs av sina kunder. Allt som Folksam gör ska gynna deras kunder. Är det nära samarbetet med Swedbank verkligen till gagn för bägge parter? Hade SPP eller SEB kunnat vara minst lika bra leverantörer?” undrar Henrik Senestad. 

Och ju djupare samarbetet går, desto svårare blir det sannolikt också för Folksam att konkurrensutsätta sin leverantör – eftersom de ”bygger fast sig”, befarar Henrik Senestad.

”Vi ser samarbetet med Swedbank och Sparbankerna som ett strategiskt och mycket långsiktigt samarbete där parterna investerat, både var för sig och tillsammans, mycket i infrastruktur och digitalisering. Och även om vi inte gjort någon upphandling så har vi en uppfattning om var ”rätt” arvodesnivå ligger genom omvärldsbevakning”, skriver pressansvarige Marcus Haglund i mejlet.  

Annons

Henrik Senestad tycker att svaret tyder på ”noll sjukdomsinsikt”. 

– Ledningen borde konkurrensutsätta Swedbank och Sparbankerna inom samtliga samarbeten. Och stämman borde kräva en oberoende utredning avseende omfattningen av affärerna mellan Folksam och Swedbank, säger han till Realtid och fortsätter:  

– Folksam äger bara cirka 7 procent av Swedbank, men de beter sig som om de vore i samma koncern. 

Annons