Finans Nyhet

Därför storsatsar Nordic Asia på Kina: ”Affärsklimatet har förbättrats”

Taggar i artikeln

Nordic Asia
Nordic Asia, Yining WangNordic Asia, Yining Wang
"Vi vill äga bolag med starka marknadspositioner i strukturella tillväxtnischer inom den kinesiska konsumentmarknaden där vd:n eller ledningen själv äger en stor del av bolagen själva", säger Yining Wang, grundare och vd för Nordic Asia, till Realtid.
Publicerad

Trots svenskt Kinamotstånd ska investmentbolaget Nordic Asia börsnoteras, vilket ska ge minst 200 miljoner kronor för fortsatt expansion i öst.

Anders Frick

Tencent, Xiaomi och Alibaba. Det är några av de mest välkända bolag som investmentbolaget Nordic Asia satsar sina pengar på. Med ett analytikerteam på plats i Kina har bolaget köpt in sig i ett 20-tal bolag med som verkar på växande konsumentdrivna nischmarknader.

– Vi vill äga bolag med starka marknadspositioner i strukturella tillväxtnischer inom den kinesiska konsumentmarknaden där vd:n eller ledningen själv äger en stor del av bolagen själva, säger Yining Wang, grundare och vd för Nordic Asia, till Realtid.

Han förtydligar att det handlar om bolag som fortfarande befinner sig i en tidig tillväxtfas och där Nordic Asia anser att bolagets långsiktiga potential är underskattad av marknaden. Några exempel på det är bolagen Anta Sports, Semcorp, Eoptolink, Sunny Optical och Niu.

Annons

Nordic Asia är nu börsaktuell och noteringen på Nasdaq First North förväntas omkring den 16 december. Om allt går som planerat kommer bolaget genom noteringen att tillföras 200-300 miljoner kronor. I styrelsen sitter bland andra Börssnackspoddaren Jonas Olavi, som till vardags är allokeringschef på Alpcot.

Varför tycker ni att Kina är en så fortsatt intressant marknad att investera i?
– Det är mycket drivet av tillväxtpotentialen i landets inre marknad. Just nu står den inhemska konsumtionsmarknaden i Kina endast för 39 procent av landets BNP, men de närmaste åren väntas denna siffra öka till 50 procent. Ofta pratar man om att den amerikanska konsumtionen historiskt sett har drivit världstillväxten, men framöver är det den kinesiska konsumentmarknaden som kommer att driva den här tillväxten, säger Yining Wang.

Han återkommer flera gånger till den tillväxtpotential som han ser för den kinesiska konsumentmarknaden och menar att den är mycket mer attraktiv än mogna konsumentmarknader i väst. Samtidigt finns det flera risker:

Annons

– Kina är fortfarande ett utvecklingsland och ett utvecklat land samtidigt och därmed är lagstiftningen i specifika sektorer mindre moget och mindre tydligt jämfört med den vi är vana vid i väst. Därmed behöver lagstiftningen inom kundsäkerhet, anställningstrygghet, rättvisa marknadsvillkor generellt sett att stärkas för att landet skall mognas och skapa en trygg konsumentmarknad, säger han.

I Sverige finns det ett visst ”Kinamotstånd”, vilket bland annat har märkts av när det gäller Huaweis roll i Sveriges 5G-utbyggnad och nu senast noteringen av Volvo Cars. Hur går dina tankar kring detta?
– Jag tror inte ”Kinamotstånd” är rätt uttryck för detta utan det handlar mer om komplicerade frågeställningar i specifika situationer eller frågor. Därmed är mer viktigt att titta på varje fråga för sig och bryta ner de problemsättningar som finns i det specifika fallet. Sedan handlar det för beslutsfattare om att väga fördelar och nackdelar gentemot de förhandlingsutrymmen som finns i dessa komplicerade frågeställningar och ta välgrundade beslut i de frågor som de är ansvariga för. Generellt tycker jag att utbyten och affärsklimatet mellan Sverige och Kina har förbättrats över tid och fler svenska bolag fortsätter att investera i värdekedjor eller distributionskanaler i Kina. Det är en stor marknad och viktig tillverkningsbas för många av våra företag och det kommer att fortsätta och ännu mer utökas över tid, säger Yining Wang.

Annons