Finans Nyhet

”Blankare panikköper Hexagon”

Publicerad

UPPDATERAD Företaget Hexagon som gör mätare för byggarbetsplatser kom med klart bättre resultatrapport än väntat, vilket satte pessimistiska blankare i kläm.

Det uppger en anonym analytiker för Hexagon.

Strax efter halvfemtiden på fredagen låg Hexagon-aktien i 34,90 kronor, vilket var mer än 20 procent över torsdagens slutkurs.

– Rapporten kom ju in väsentligt bättre än vad bolaget guidat för, säger analytikern.

Annons

Hexagon sa tidigare att vinsten per aktie väntades öka 15 procent under år 2008, men nyligen ”vinstvarnade” bolaget och sa att vinsten per aktie bara väntades öka 6-8 procent.

När utfallet presenterades under fredagsmorgonen, framkom att vinsten per aktie i själva verket ökade med 10 procent.

Och eftersom den ökningen avser hela år 2008, innebär det att fjärde kvartalet var klart bättre än väntat eftersom det bara var det kvartalet som förut inte var färdigberäknat.

Annons

– Resultatet under fjärde kvartalet blev väsentligt bättre. Det var en överraskning.

– Sedan – det som får aktien att gå idag, är att bolaget föreslår en utdelning på 50 öre till aktieägarna.

– Många med mig hade räknat med noll kronor.

Annons

Därutöver framkom i resultatrapporten att Hexagon under fjärde kvartalet inte bröt mot lånevillkoret att nettoskulden max får uppgå till 3,5 gånger det rullande tolvmånaders-resultatet före avskrivningar, räntor och skatt.

Det fanns analytiker som hade räknat med ett sådant villkorsbrott, vilket skulle lett till högre räntekostnader för Hexagon.

– Och att aktien var rejält ”kortad” också, leder idag till en liten ”short squeeze” av Hexagon-aktien på börsen.

Hexagon sa även att de räknar med att lånevillkoret inte kommer att brytas under år 2009?

– Det är egentligen inte förvånande att de säger det. Bolaget har väl aldrig sagt att de räknar med att bryta lånevillkoret.

– Men Hexagon uttrycker ett stort självförtroende genom att de säger sig kunna klara lånevillkoret, och det stärks även i och med utdelningen på 50 öre.

Analytikern betecknar det som ”förvånande” att Hexagons resultat blev så bra som det blev, och att lånevillkoret inte bröts bemöttes enligt honom med ”en lättnadens suck” av aktieinvesterarna.

Med facit i hand menar analytikern att Hexagon trots allt ändå hade behövt vinstvarna, i och med att resultatet ”bara” ökade med 10 procent medan prognosen från början alltså var plus 15 procent.

Frågan är dock vad som kunde bli så mycket bättre sedan vinstvarningen kom, i och med att årsskiftet redan passerats även då vinstvarningen skedde.

– Hexagon säger själva att det har att göra med valutaeffekter.

Affärsmannen Melker Schörling äger 85 procent av Melker Schörling AB som äger nästan 30 procent av Hexagon.

Så nu är det lugna puckar för Melker?

– Ja, det är så marknaden tolkar det.

Analytikern har pratat med ”många” andra bedömare om Hexagons resultatrapport.

– De är förvånade över att Hexagon väljer att ge en utdelning, för även om bolaget inte bryter lånevillkoret så är de ändå väldigt nära.

– Hexagon kanske har gjort vissa justeringar som vi inte ser. Men de är väldigt nära att bryta lånevillkoret, så det är märkligt att de delar ut.

Resultatet kanske blev så bra för att Hexagon haft någon undangömd ”reserv” i bokföringen som de nu kunnat lösa upp och därigenom öka resultatet?

– Nej – ja – jag vet inte vad de har gjort.

Hexagons skuldnivå var hur som helst högre vid årsskiftet enligt rapporten, jämfört med vad analytikern räknat med.

På telefonkonferensen som Hexagon höll om rapporten under fredagseftermiddagen, fick analytikerna ytterligare pusselbitar.

En analytiker oroade sig över att Hexagon inte gjorde några företagsköp under fjärde kvartalet, medan konkurrenten Trimble köpte 8-9 företag.

– Vi tycker inte att vi har missat något jämfört med Trimble eller någon annan konkurrent, replikerade Hexagons vd Ola Rollén.

– Att köpa företag nu vore som att fånga en fallande kniv, sa han.

– Det är dumt att köpa nu, eftersom man då förhandlar baserat på historiska siffror för uppköpsobjekten.

– Vi vill först se vart marknaden är på väg, och hur konkurrenter eller potentiella uppköpskandidater klarar sig i den nya miljön, innan man kan bedöma vad ett företag är värt.

Vad gäller Hexagons pågående kostnadsbesparingar framkom att det väntas ta åtminstone två kvartal till för att anpassa kostnadsstrukturen från den kostnadsnivå Hexagon hade under tredje kvartalet – tills målnivån för andra kvartalet i år nås.

– Så vi fortsätter att skära kostnader under första kvartalet, sa Rollén.

– Det är alltså inte så att ni kommer att lansera stora nya kostnadsbesparings-program framöver? undrade en analytiker.

– Vi hoppas kunna åstadkomma snabbfotade åtgärder, och snabbt genomföra pågående kostnadsbesparingsprogram så att vi kan fokusera på framtiden.

En analytiker undrade om det verkligen stämmer att Hexagon bara har 3 procent fasta kostnader
i kostnaden för sålda varor.

– Ja, men därutöver har vi kostnader för forskning och utveckling, försäljning och administration och generella kostnader. Det är också fasta kostnader, men de posterna ligger ”under” bruttovinsten.

– Jämfört med ett typiskt verkstadsbolag har vi rätt låga fasta kostnader i kostnaden för våra sålda varor.

En analytiker undrade över
innehållet av dataprogram i Hexagons produkter, och frågan hur långt det har kommit, och om det finns mer ”produktivitets-förbättringar” att krama ut på det sättet.

– Denna utveckling kommer definitivt att hjälpa oss. Vi har fortfarande mer att ”krama ur” gemensamma plattformar för dataprogram i våra produkter, sa Rollén.

Han pekade på att Hexagon köpte lilla tyska företaget M&H under år 2008 som kan bidra med det.

Nu håller Hexagon enligt Rollén på att lansera en ny produktmodul för produktionsmaskiner, med en särskild del från M&H.

– Så det finns mer av detta som kommer, sa han.

Dessutom ökar försäljningen av dataprograms-plattformar för redan sålda Hexagon-produkter på den så kallade ”eftermarknaden”.

– Det ger en delvis kontracyklisk effekt, sa Rollén.

– Vi har redan sett under fjärde kvartalet att försäljningen av nya produkter går ner, medan försäljningen på eftermarknaden går upp.

En analytiker undrade över utvecklingen för möjligheterna att montera Hexagons mätutrustning på bulldozers och liknande byggmaskiner.

Där pekade Rollén på det statliga stödprogrammet i USA på nästan 250 miljarder kronor i en satsning på att bygga motorvägar och broar.

– Det är ett typiskt användingsområde för våra maskinmonterade produkter, sa Rollén.

– Det tror vi kommer att få en mycket bra framtid.

– Trots nuvarande stillestånd för nya investeringar? undrade en analytiker.

– Ja, svarade Rollén.

– Uppenbart så behövs det nu stimulanser från världen utanför, med sådana här program.

– Men för oss innebär det att våra produkter är idealiska för ett sådant här program.

En analytiker undrade över hur stora kostnader Hexagon planerar satsa på forskning och utveckling år 2009.

– Lite mer i år än förra året, sa Rollén.

– I relation till försäljningen eller om man jämför absoluta siffror? undrade analytikern.

– I absoluta siffror.

– Och i relation till försäljningen? undrade analytikern.

– Det beror på hur stor försäljningen blir, svarade Rollén.

– Ja, förlåt. Det var en dum fråga! skrattade analytikern.

Han ville även förhöra sig om man kan säga något om omfattningen av dataprogram-innehåll i Hexagons nylanserade produkter, och hur mycket det har ökat.

– Det man kan säga är att det är en generell trend att alla nya produkter vi lanserar har mer innehåll av dataprogram och andra ”mjuka” delar, sa Rollén.

– Det är inte bara dataprogram, utan även utbildning, installation och så vidare som prisas in i produkten.

Andelen denna typ av ”mjuka” produktinnehåll växer varje år enligt Rollén.

– Det är inget nytt. Det blir mer och mer innehåll av dataprogram och tjänsterelaterade delar i vårt erbjudande.

Rollén bedömer att i slutet av år 2009 när året lämnas, väntas 25 procent av Hexagons försäljning utgöras av nya produkter som lanseras under år 2009.

Realtid.se får i efterhand tag på Hexagons investerarkontakt Sara Kraft för en elaborering kring dessa 25 procent.

– Det avsåg andelen försäljning av de nya produkter och teknologier som vi lanserade i slutet av år 2008 och lanserar under år 2009.

– Vi har haft en ganska intensiv period med lanseringar av nya produkter. Det var de produkterna som Ola menade väntas stå för nästan 25 procent av försäljningen i slutet av år 2009.

Blankning

”Blankare” säljer aktier de inte äger, för att tjäna pengar på att en aktie sjunker i värde.

När aktien fallit, kan de återköpa aktien och kvittera hem en vinst på mellanskillnaden.

Men om det kommer en oväntat positiv nyhet och aktien stiger, kan blankarna vilja avsluta sin blankningsposition.

Då måste de återköpa aktien till den gällande kursen.

Om många gör samma sak, kan det leda till en förstärkt kursuppgång när alla samtidigt återköper en aktie för att gå ur sina blankningspositioner.

Annons