Allt fler vill betala med mobilen: ”Unga konsumenter är drivande”

Taggar i artikeln

Klarna
Publicerad
Uppdaterad

Fler än varannan svensk i åldern 18-24 år föredrar att betala med mobilen i fysiska butiker. 7 procent av respondenterna föredrar dessutom att betala med sin smartklocka. Det visar en ny undersökning som även noterar att mängden kontanter i svenskarnas plånböcker under det senaste året har minskat med 11 procent.

Anders Frick

Majoriteten av svenskarna föredrar att betala med ett traditionellt plastkort i den fysiska butikshandeln. Senaste året har dock andelen konsumenter som föredrar att betala med mobilen i fysiska butiker ökat med 6 procent, samtidigt som andelen som föredrar att betala med fysiska kort har minskat med 7 procent. Det visar Klarnas senaste Money Management Pulse-rapport, som baseras på en konsumentundersökning, där totalt 13 510 konsumenter i tretton länder har deltagit.

Rapporten visar att unga är särskilt pigga på mobilbetalningar: 51 procent av respondenterna i åldern 18-24 år föredrar att betala med mobilen i fysiska butiker, men bara 27 procent föredrar att betala med betalkort. Under det senaste året har även mängden kontanter i svenskarnas plånböcker minskat med 11 procent.

Mest populärt betalsätt globalt sett efter Visa är Apple Pay.

Annons

– Att kunna betala via mobilen i fysiska butiker ökar i popularitet på bekostnad av betalmetoder som plastkort och kontanter. Det här är en utveckling där unga konsumenter är drivande. När de shoppar förväntar de sig betalmetoder som är enkla och smidiga, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna, i ett pressmeddelande.

Undersökningen visar även att sju av tio svenskar gör sina bankärenden i mobilen, vilket är en ökning med 8 procent. Ökningen sker bland annat på bekostnad av datorbaserade bankärenden: Var fjärde svensk föredrar att betala sina räkningar via datorn, vilket är en minskning med 20 procent det senaste året.

Annons