Enkla Media utökar sin närvaro i Norden genom förvärv av Skift-a-kasse.dk

Ökad osäkerhet på arbetsmarknaden i kombination med en mer konkurrensutsatt marknad leder till ett förvärv av en av Danmarks ledande informationsportaler om a-kasser.

Enkla Media, en ledande aktör inom informationstjänster relaterade till fackliga organisationer och arbetslöshetskassor, meddelar idag att de har framgångsrikt förvärvat den danska informationsportalen Skift-a-kasse.dk. Detta förvärv markerar ett betydande steg i företagets expansion i Norden och stärker dess position som en av de största informationsportalerna i regionen. Sedan tidigare äger man Allefagforeninger.dk och Fackförbund.nu.

Ökat intresse i tider av ekonomisk osäkerhet

"Vi har den senaste tiden sett ett ökat intresse för information om fackförbund och a-kassor, vilket alltid händer i tider av ekonomisk osäkerhet," säger Fredrik Falkengren, VD för Enkla Media. "Det senaste året har många hushåll upplevt minskade marginaler, och utan stöd från a-kassor skulle många inte klara en kortare period utan inkomst. Vi ser också hur AI fortsätter att påverka arbetsmarknaden, vilket slår brett och skapar en osäkerhet kring hur många jobb som kommer att ersättas med AI. Här kommer fackförbunden att spela en viktig roll i att förhandla, erbjuda stöd och utbildning i dessa omställningar."

"Vi har också haft en längre period med inverterade räntekurvan, vilket är en av de starkaste indikatorerna på en förekommande recession. Det innebär tuffare tider för företag och arbetstagare och vi förbereder oss för en tuffare arbetsmarknad de kommande 12-24 månaderna. Våra portaler är utformade för att aktivt stödja det växande informationsbehovet," tillägger Fredrik Falkengren.

Gula fackföreningar i Danmark leder till hög konkurrens

Expansionen till Danmark är strategiskt motiverad. Den danska fackföreningsrörelsen är unik med sin blandning av traditionella och politiskt obundna "gula" fackförbund, vilka erbjuder medlemskap till en bred publik till lägre kostnader. "Detta skapar en hård konkurrens om medlemmarna, och en ökad efterfrågan på tydlig, tillförlitlig information," förklarar Fredrik Falkengren. "Det är här vi med våra informationsportaler kan göra en verklig skillnad."

Danmark skiljer sig från många andra länder genom förekomsten av så kallade gula fackföreningar. Dessa fackföreningar är politiskt obundna och tillhör ingen central organisation. De deltar inte i strejker eller lockouts och förhandlar inte kollektivavtal, vilket skiljer dem från de mer traditionella fackföreningarna. I stället fokuserar dessa gula fackföreningar på att erbjuda sina medlemmar olika tjänster och stöd, ofta till en lägre kostnad. Denna modell möjliggör ett medlemskap som är tillgängligt för alla, oavsett bransch eller yrke.

Den här typen av fackföreningar har vuxit i popularitet och spelar en allt större roll i den danska arbetsmarknaden genom att erbjuda alternativ för arbetstagare som söker stöd och service utan att engagera sig i de politiska aspekterna av arbetsmarknadsrelationer.

Skift-a-kasse – jämför alla danska a-kassor

Skift-a-kasse är en av Danmarks största och mest omfattande guide till a-kassor.  Webbplatsen är utformad för att vara överskådlig och förser besökaren med information baserad på de senaste lagarna och regleringarna. Genom enkla och informativa texter strävar sidan att ha relevanta och praktiska råd för besökarna, som gör det enkelt att välja a-kassa.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Fredrik Falkengren
fredrik.falkengren@enklamedia.com

Om Enkla Media

Enkla Media är en företag specialicerat på informationstjänster. Man är verksamma i hela skandinavien.