Realtid

Zennström och Google investerar i väder

administrator
administrator
Uppdaterad: 10 mars 2011Publicerad: 10 mars 2011

Kvarts miljard till försäkringstjänst mot klimatförändringar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Svenskarna kräver Sverigepris på el

14 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Stockholms krogboom: 300 restauranger på 25 år

13 dec. 2025

Skype-grundaren Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico och brittiska Skype-investeraren Index Ventures har gått in i företaget Weatherbill i San Franscisco.

Nu bidrar också amerikanska Kholsa Ventures med riskkapital, liksom Googles egen riskkapitalgren Google Ventures.

Weatherbill tar in 42 miljoner dollar, närmare en kvarts miljard kronor. Företaget ska använda pengarna för att växa internationellt.

Weatherbill betalar ut skadeersättning till försäkringstagare som betalat en premie för att skydda sig mot konsekvenserna av dåligt väder. Här finns en stor efterfrågan från jordbruk över hela världen.

”Kholsa Ventures insåg omedelbart Weatherbills möjligheter att påverka risken i det globala jorbruket i grunden”, skriver riskkapitalisten Vinod Kholsa i ett pressmeddelande.

Han vill se Weatherbill hjälpa världens bönder att hantera den stora ekonomiska osäkerheten med lynnigt eller till och med extremt väder som han ser som en följd av den globala uppvärmningen.

90 procent av alla förlorade skördar beror på oväntat väder och klimatförändringar gör att problemet växer. Det hävdar Weatherbills vd och medgrundare David Friedberg.

Nu säljer han en ”enkel och effektiv lösning för att eliminera väderrelaterad risk” åt bönderna. Han ser det som ett sätt att bidra till en långsiktigt hållbar lösning på livsmedelsfrågan.

ANNONS

Men inte bara bönder är beredda att betala för en väderförsäkring.

Fyra av tio svenskar skulle vilja försäkra sig mot oväntat väder när de är på resa. Det visar en årsgammal undersökning från Sifo. Det kan handla om både för lite och för mycket sol.

Miljöminister Anders Carlgren bestämde i oktober att SMHI måste bli mer träffsäkra.

Rätt prognoser är viktigt när man planerar storhelger och ska ut på sjön, sa han till Dagens Nyheter efter att ha besökt SMHI i fredags.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS