Trollhättans kommunalråd är besviket över Koenigseggs beslut, men vid gott mod om att Saabs situation ska lösa sig. Och han framhåller flera ljuspunkter för staden när Realtid.se når honom på tisdagkvällen.
"Trollhättan är möjligheternas stad!"
Mest läst i kategorin
– Trollhättan är möjligheternas stad. Vi håller på att bygga dubbelspårig järnväg och fyrfilig väg till Göteborg, och här finns både Volvo Aero och högskola, säger Gert-Inge Andersson, socialdemokratiskt kommunalråd i Trollhättan, till Realtid.se när han ombeds kommentera hur viktigt det är för hans stad att Saab fortlever.
Dock förringar han inte det faktum att företaget är viktigt för orten: 3.500 personer jobbar på Saab, och till det kommer många underleverantörer.
– Det är viktigt för regionen. I Trollhättan jobbar 32 procent i tillverkningsindustrin jämfört med 15-16 procent i Sverige.
Han betonar att sista kapitlet inte är skrivet i historien om Saab: nu handlar det om att avvakta händelseutvecklingen, säger han, och menar att antingen kan GM driva vidare Saab själva, eller så kan någon annan köpare hittas.
– Det är ju inget nedläggningsbeslut fattat, det är viktigt, säger Gert-Inge Andersson.
Andersson har inte läst den österrikisk-amerikanske sociologpionjären Paul Felix Lazarsfelds klassiska Marienthal-studie om vad som hände när en textilfabrik lades ned i en österrikisk by på 30-talet (folk gick ned sig i depressioner och tappade strukturen i livet till följd av arbetslösheten. Studien används i sociologikurser på universitetsnivå för tyska journalister av sociologiprofessorn Horst Pöttker).
Nationalekonomen Joseph Schumpeters teser om så kallad kreativ förstörelse – att försvinnande företag ger upphov till nya mer bärkraftiga verksamheter – känner Andersson dock till, men vill inte ge sig in i ett resonemang om tillämpligheten för Trollhättans del:
– Nu gäller det i stället att avvakta händelseutvecklingen. Jag har pratat med GM och med Jöran Hägglund, och såvitt jag förstår är det ett styrelsemöte i GM nästa vecka.
Har Trollhättans kommun någon möjlighet att ge någon sorts näringslivsstöd till Saab?
– Nej, det får och ska vi inte göra.




