Annons

Annons

Telia köper hela Bonnier Broadcasting för 9,2 miljarder kronor

Nu står det klart att halvstatliga Telia köper hela Bonnier Broadcasting, med varumärkena TV4, C More och finländska MTV, av Bonnier AB för 9,2 miljarder kronor.

Köpeskillingen motsvarar en EV/EBIT-multipel om 15,4x baserat på resultatet under den senaste tolvmånadersperioden per den 31 mars 2018, eller 7,7x inklusive förväntade synergier, uppger bolaget.

Enligt pressmeddelande framgår det att affären förväntas generera gradvis ökande synergier från 2020 med full effekt om 600 miljoner kronor per år från 2022.

I samband med affären får Telia möjlighet att utöka sitt kunderbjudande och Bonnier kan fokusera på sin grundverksamhet; tidningar och böcker.

För Bonnier Broadcasting, kan de nya ägarna innebära att man kan vara med i matchen om att buda på rättigheter till att få sända större sport evenemnag exempelvis hocke-vm, fotbolls-vm.

Annons

Annons

Johan Dennelind, vd och koncernchef för Telia Company

– Förvärvet är ett naturligt nästa steg för att komplettera Telia Companys kärnverksamhet, där våra miljontals kunder ger oss en mycket bra position på marknaden. Tillsammans med TV4 ska vi erbjuda kunder och tittare helt nya upplevelser och skapa nya affärsmöjligheter. Vi har stor respekt för vår nya roll som medieägare och kommer att värna verksamhetens redaktionella oberoende framåt.


Casten Almqvist, vd Bonnier Broadcasting:

– Med Telia som ägare skapas ännu bättre förutsättningar för vår satsning på högkvalitativt svenskt innehåll inom allt från nyheter och sport till drama och underhållning. Med Telias position inom teknik och distribution får vi tillsammans nya möjligheter att nå ut med våra program och tjänster till stora grupper av användare i Sverige och Finland.

I och med förvärvet bildar Telia Company ett nytt affärsområde, där Bonnier Broadcasting kommer att ingå. Telias avsikt är att Bonnier Broadcastings nuvarande vd Casten Almqvist blir vd för det nya affärsområdet. 

Bonnier AB:s rådgivare i transaktionen har varit SEB Corporate Finance, Roschier och Deloitte.

 

Kort om Bonnier Broadcasting
  • I Sverige består Bonnier Broadcasting av moderbolaget Bonnier Broadcasting AB och de två affärerna reklam-tv (TV4 AB) och betal-tv (C More Entertainment AB) med varumärkena TV4 och C More.
  • Inom TV4 ryms alla TV4-kanalerna, TV4 Play samt övriga reklamfinansierade tjänster, som Fotbollskanalen och Köket.
  • Inom C More ryms en streamingtjänst och ett stort antal betal-tv-kanaler.
  • Finska MTV utgör också en del av organisationen, och rymmer såväl ett fri-tv-erbjudande, som betal-tv-tjänsten C More.
  • Bonnier Broadcasting, TV4, C More och MTV har cirka 1 200 anställda.
Läs allt om:

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons