"Det är synd om folk i utlandet. De får inget svenskt godis." Det säger Lilli Veberg som börjat sälja svenskt plockgodis till utlandssvenskar.
Svenskt godis på export
Mest läst i kategorin
Godisbutiken Gottelisa i centrala Malmö har funnits i sju år. Lilli Veberg drog igång butiken när hon var 31 år, ett år efter det att hennes son hade fötts.
– Jag startade den för att jag insåg att det fanns behov av gott godis mitt i stan, säger hon.
Butiken erbjuder runt 300 sorter och i slutet av april startade hon en webbshop för att sälja svenskt godis utomlands.
Hemsidan är uppe och hon annonserar på till exempel utlandssvenskar.com.
De allra flesta kunder är kvinnor. I butiken uppskattar Lilli Veberg att de utgör 80 procent medan alla på webbshoppen är kvinnor, hittills.
– Kvinnor står för huvuddelen av alla inköp till hemmet.
Godiset på webbshoppen kostar 12.90 per hekto, vilket är två kronor mer än i butiken.
– Jag har använt prisskillnaden till att subventionera en del av frakten, säger hon.
Hon riktar in sig på utlandssvenskar i hela världen men främst Storbritannien, Spanien och USA, för där bor det flest svenskar.
Att få godiset hemskickat tar mellan två och tre arbetsdagar.
– Om vi skickar på måndag så har de det på onsdag eller torsdag – hemkört till dörren. Till USA flygs det till på två-tre dagar.
– Vi vill inte att chokladen eller cocosprickarna ska smälta på vägen.
Lilli Veberg är stolt över att hon bara säljer märkesgodis. I den lilla butiken som ligger nära Gustav Adolfs Torg i Malmö är det godis precis överallt.
Idén till webbshoppen fick hon när folk bunkrade upp godis från affären.
– Många svenskar som bor utomlands kom in och ursäktade sin orgie vid kassan och förklarade att de inte kan köpa godis där de bor.
Att ha en webbshop kommer inte att innebära så mycket merarbete.
– Det stora jobbet var att lägga upp alla produkter, med bild och innehållsdeklaration samt frakterna.
Den första kunden var en Visbybo. Hon ville ha blå fiskar och de finns tydligen inte på hela Gotland.
– Jag erbjuder lite udda karameller. Många som kommer hit hittar godis som de käkade när de var små och som de trodde inte fanns längre.
Det som efterfrågas mest bland utlandssvenskar är Bassett’s vingummi, finsk lakrits, saltgodis.
Lilli Veberg tror att webbshoppen kan omsätta miljoner inom ett par år.
– När man laborerar med siffror är det enorma summor det handlar om. Svenskar äter i genomsnitt 13 – 14 kilo godis per år och det bor 400.000 svenskar utomlands… Får vi bara någon procent av det blir det många miljoner per år, säger hon.
– Men även utlänningar gillar svenskt godis. Det finns ingen begränsning. Nästa steg är att översätta shoppen till engelska.






