Realtid

Pepsis seger över Coca-cola

administrator
administrator
Uppdaterad: 13 juli 2005Publicerad: 13 juli 2005

Det hundra år långa kriget de två läskjättarna emellan har nu fått en ny herre på täppan. För första gången någonsin har Pepsi slagit Coca-cola vad gäller vinstökning, försäljning och vinst per aktie.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Svenskarna kräver Sverigepris på el

14 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Stockholms krogboom: 300 restauranger på 25 år

13 dec. 2025

PepsiCo rapporterade i går en vinstökning med 12 procent för andra kvartalet, vilket var över finansanalytikernas förväntningar. Vinsten landade på 1,19 miljarder dollar, vilket motsvarar 70 cent per aktie. Coca-colas vinst föll 2 procent till 1,55 miljarder dollar, vilket motsvarade 64 cent per aktie.

De starka vinsten för Pepsi förklaras bland annat av en ökad försäljning utomlands av drycker som Gaterade.

En anledning till Coca-colas fall förklaras av att de i större utsträckning fokuserat på den traditionella läskförsäljningen istället för att bredda sig. 62 procent av Pepsis försäljning kommer nämligen inte alls från läsk utan från mat och tilltugg. När det gäller de två bolagens traditionella läskprodukter har Coca-cola fortfarande ett marginellt övertag med 35, 8 procent av marknaden mot Pepsis 34 procent.

Den största försäljningsökningen för Pepsi har skett i Kina, Indien Mellanöstern och Sydamerika, där tillväxten ligger på 15 procent.

På hemmafronten kämpar båda bolagen med en stagnerad försäljning på grund av att amerikaner i allt större grad väljer hälsosammare alternativ till läsk.

Utöver detta har Pepsi på senare tid fått bättre recensioner än sin ärkerival, vilket lär strö extra salt i såren på Coca-cola.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS