Oväntad satsning från Visa: ”Otroligt glada över NFT”

Publicerad
Uppdaterad

Kortföretaget Visa lanserar nu ett program för innehållsskapare som vill utveckla sin verksamhet med hjälp av kryptotekniken NFT. Programmet presenteras samtidigt som Instagram satsar på NFT.

Anders Frick

NFT står för ”non-fungible token” och är en särskild typ av kryptoteknik som till exempel kan användas för att sälja och köpa digitalt innehåll som bilder eller annan digital konst.

I höstas tog kortföretaget Visa ett steg in på NFT-marknaden genom att förvärva en Cryptopunk-token, och nu tar bolaget ett ännu större steg genom att lansera ett NFT-program för innehållsskapare.

Det ettåriga fördjupningsprogrammet, Visa Creator Program, ska samla artister, musiker, modedesigners och filmskapare, och hjälpa dem skapa och bygga eller skala upp sina bolag med hjälp av NFT.

Annons

– Handlare och representanter för varumärken frågar varje dag hur de kan engagera sig. Det som är så spännande för oss med NFT är att vi tror att det sänker inträdesbarriären för människor att bygga ett företag och sälja online, säger Cuy Sheffield, kryptochef på Visa, till Techcrunch.

Satsningen presenterades kort efter att Facebooks grundare Mark Zuckerberg bekräftade att NFT:er snart kommer till Instagram.

– Vi har sett en snabb tillväxt i NFT-ekosystemet under det senaste året och vi är otroligt glada över NFT, säger Cuy Sheffield.

Annons

Annons