MTG redovisade ett resultat över förväntan för det tredje kvartalet. Trots det handlas aktien ner.
MTG-aktien faller – trots starkt resultat

Mest läst i kategorin
MTG:s resultat före skatt ökade med 48 procent till 499 miljoner (336). Resultatet var därmed 17 procent starkare än analytikers förväntan på 428 miljoner, enligt SME Direkts prognos. Analytikernas prognoser sträckte sig i ett spann mellan 383 och 502 miljoner. Resultatet efter skatt ökade med 42 procent till 360 miljoner (254).
Bolaget meddelar att en vinst på 71 miljoner kronor ingår i finansnettot. En post som inte ingick i analytikers förväntningar. Vinsten uppstod i samband med att CTC Media utfärdade nya aktier, något som samtidigt spädde ut koncernens ägande i bolaget.
Trots det starka resultatet hade aktien tappat över tre procent till 504 kronor vid halvtvå-tiden, från 522 kronor strax innan rapporten publicerades. Aktien hade då vänt upp, efter att som lägst handlats till 499,80 strax efter rapporten släppts. Inför rapporten handlades aktien till, som högst, 527,50 under tisdagsförmiddagen.
Bolagets försäljning ökade med elva procent till 3.531 miljoner (3.177), vilket var något över koncensusprognosen, och ökade med 17 procent exklusive valutakursförändringar, framgår av rapporten.
”Vår rekordförsäljning för det tredje kvartalet återspeglade försäljningstillväxt exklusive valutakurseffekter i alla våra affärsområden i det sässongsmässigt minsta kvartalet för reklamförsäljning. Vi redovisade även en god marginalutveckling”, säger Hans-Holger Albrecht, vd och koncernchef, i en kommentar.
Bolagets utveckling leddes av dess skandinaviska fri-TV-verksamheter, ”vilka drog nytta av en stark reklamefterfrågan och ökande prisnivåer”. Inom den nordiska betal-TV-verksamheten har den svenska verksamheten har börjat dra nytta av de nyligen förvärvade rättigheterna till engelska Premier League.
Vd:n säger i kommentaren att bolagets mål, framgent, ”är att ta ytterligare tittartids- och marknadsandelar och att fortsätta investera i att förbättra våra konkurrenskraftiga marknadspositioner”.
”Vi har blivit uppmuntrade av nivåerna av efterfrågan för reklam i Skandinavien och stabiliteten på tillväxtmarknaderna, och några av dessa marknader har nu återigen uppvisat tillväxt”, säger han även.




