Realtid

Metros miljölöfte ett pr-trick?

administrator
administrator
Uppdaterad: 04 maj 2006Publicerad: 04 maj 2006

<pufftextlänk>Redan i dag läses varje Metro-tidning av fler människor än den som först tog emot den. För att minska nedskräpningen ska Metro i New York börja dela ut samma tidningar flera gånger.</pufftextlänk> 40.000 tidningar ska återvändas varje månad. Kritikerna kallar löftet för ett pr-trick. Ännu är det nämligen oklart om färre tidningar kommer att tryckas upp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Svenskarna kräver Sverigepris på el

14 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Stockholms krogboom: 300 restauranger på 25 år

13 dec. 2025

I de städer där Metro etableras följer också ett spår av använda tidningar. I New York har det svenska företaget fått kritik för hur dåliga de har varit på att ta hand om de tidningar som delas ut. Tidningarna hamnar ofta i gatuhörn, tunnelbanevagnar eller på trottoaren.

I ett pressmeddelande förklarar nu Metro hur de ska gå till väga för att få bukt med problemet. De ska dela ut samma tidningar flera gånger. Tanken är att lästa morgontidningar ska lämnas in till tidningsinhämtare vid tunnelbanans utgång. Sedan ska tidningarna snyggas till och lämnas ut på nytt vid lunchtid.

På så sätt ska 40.000 tidningar återvändas varje månad i New York, menar Metro som redan har inlett återvinningen och kallar det en stor succé.

Alla har inte dock mottagit nyheten med entusiasm. Internettidningen Fishbowl New York kallar Metros förfarande för ett pr-trick. Tidningen har räknat ut att de återanvända Metro-tidningarna kommer att utgöra 0,0001 procent av alla utdelade Metro-tidningar världen över.

Det påpekas även att Metro inte har svarat på om de även kommer att trycka upp 40.000 färre tidningar varje månad.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS