Annons

Annons

Sitewide generic

Lundberg utmanövrerar Handelsbanken

Tidigare skeppsredaren och företagsledaren Lennart Bylock, sitter nu i styrelsen för miljardären Fredrik Lundbergs investmentbolag Lundbergföretagen.

Han anser att Fredrik Lundberg är en verkligt reko kille, även om han kan vara grinig och fåordig mot journalister.

– Det må så vara att han är grinig och fåordig mot journalister, men Fredrik gör det han lovar. Bestämmer man möte med honom klockan 9 på morgonen, så kommer han då, berättar Bylock i sitt sommarhus mitt i Torekov.

– Fredrik kastar inte bort aktieägarnas pengar på sponsring och annat, eftersom det inte gynnar aktieägarna.

Annons

Annons

– Han tänker långsiktigt med sina investeringar.

Lundbergs investmentbolag handlas på börsen, och Bylock äger själv aktier där för tolv miljoner kronor.

– Det är ett riktigt välskött företag, som du kan köpa aktier i för att spara pengar till din pension, säger Bylock.

Han avslöjar att Lundbergföretagen nu köpt på sig så mycket aktier i Handelsbanksfärens maktbolag Industrivärden, att Lundbergföretagen nu är Industrivärdens enskilt största ägare.

Handelsbanksfären kan totalt sett anses vara största ägare i Industrivärden, om man slår ihop en massa fonder, stiftelser och andra Handelsbanken närstående ägare.

Men egentligen är det alltså Lundberg som nu tagit över.

Han får då kontroll över flera mäktiga stora svenska företag där Industrivärden äger aktier, exempelvis Handelsbanken själv, och skogsbolaget SCA.

Bylock berättar att han ska visa upp en bil som bräcker alla andra värstingbilar Realtid.se skrivit om.

– Kom ska du få se, säger han på väg till det lilla garaget på Torekovhusets tomt.

Och där inne finns en liten, liten Fiat cabriolet.

Modellen heter Gamine som betyder ”liten räka” på italienska. Den är från 1966, och användes på stora lyxkryssare som lyfte över bilen på land när man var i hamn och behövde åka runt lite.

– Jag köpte bilen av Agnellis advokat i Schweiz, berättar Bylock.

Agnelli är italienska bilföretaget Fiats ägarfamilj.

Bilen är helt genomgången och är nästan i nyskick fast lite rostig på vissa små ställen.

– Jo, så ska det vara säger experterna, uppger Bylock.

Han har sedan länge varit båtintresserad, och har tävlat med stora, snabba motorbåtar ute till havs.

Bylock visar upp några foton där han hoppar jättehögt med en båt, och en annan stor motorbåt från 1985 med katamaranskrov.

Men Realtid.se får inte fotografera fotona.

– Då kan folk tro att jag bara vill skryta.

Bylock bröt med sin redarpartner Folke Patriksson, då Patriksson ville satsa stort på kombinerade isbrytare och servicefartyg till oljeplattformar.

– Det var inget storbråk som alla antog. Jag trodde inte på Folkes idé och sålde av mina rederiintressen.

– Men med facit i hand så här tio år efter, visar det sig att Folke hade rätt. Det blev en jättelönsam affär.

Bylock var ett underbarn i näringslivet på sin tid. Han fick sitt första vd-jobb för ett mindre bolag som 27-åring, och redan vid 34 års ålder tog han ett ytterligare steg upp och blev vd för hela börsnoterade dynamitföretaget Nitro Nobel som Alfred Nobel startade en gång i tiden.

– Det var en märklig känsla att ha bott i en spartansk lägenhet, och sedan komma in i en helt ny värld, sa Bylock.

Bylock medverkade till att lösa konflikten mellan Cloetta och Fazer, där han var medlare. Det löste sig till slut.

– Realtid.se var alltid snabba med nyheter om den processen, säger Bylock.

Han är även aktiv i styrelsen för Stiftelsen Natur och Kultur som bland annat är ett bokförlag.

– Jag är väldigt nyfiken av mig och älskar böcker, säger Bylock.

Han visar upp en ”etymologisk ordbok” där man får veta historien bakom ord och varifrån orden stammar.

– Den boken åkte jag ända till Helsingborg för att köpa.

Bylock läser även en bok om amerikanska presidentkandidaten Barack Obama.

– Måtte det bli han som vinner presidentvalet, säger Bylock och hyser stark kritik mot George W. Bushs presidentera.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons