Realtid

Lindex ökar vinsten

administrator
administrator
Uppdaterad: 27 juni 2006Publicerad: 27 juni 2006

<pufftextlänk>Det går bra för Lindex. Ett sortiment som kunderna gillar och personalen tycker om att arbeta med gör att försäljningen ökade med 13,5 procent under årets tredje kvartal.</pufftextlänk> Det gör vd:n Göran Bille nöjd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Svenskarna kräver Sverigepris på el

14 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Stockholms krogboom: 300 restauranger på 25 år

13 dec. 2025

– Som vi sagt i tidigare rapporter siktar vi på att öka omsättningen kvartal för kvartal och det har vi gjort det här kvartalet, säger Göran Bille, vd och koncernchef för Lindex.

Att han är nöjd märks. Lindex redovisar en vinst efter finansnetto på 145 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets tredje kvartal, mars-maj 2006. Motsvarande period i fjol var vinsten 108 miljoner kronor. Omsättningen uppgick till 1,34 miljarder kronor en ökning från fjolåret då omsättningen var 1,26 miljarder.

Bolaget konstaterar att det finansiella målet om en uthållig bruttomarginal om 56-57 procent under verksamhetsåret 2005/06 redan har uppnåtts och sätter målet till en uthållig bruttomarginal om 59–60 procent senast i augusti 2009.

– Vi är extremt nöjda med försäljningsresultatet och sedan är vi nöjda med det totala resultatet. Vi ser fram emot ett nytt kvartal med bra lagernivåer och en bra fräschör i lagret. Vi tycker att vi har ett bra utgångsläge, säger Göran Bille.

Det har spekulerats i att de svenska klädkedjorna har så stora lager att de skulle tvingas rea ut plaggen för att bli av med dem. Något sådant problem har inte Lindex.

– Nej, vi har ungefär samma lager som föregående år. Då ska man betänka att vi ökade försäljningen med 13,5 procent, så vi behöver det lagret vi har. Vi har definitivt inte något överlager.

Bra går det även utomlands för bolaget.

– Vi har ökat på alla marknader som vi har butiker på och då lite mer än marknaden i snitt. Framför allt i Sverige och Finland har vi haft en fin försäljningsutveckling, säger Göran Bille.

ANNONS

Vd:n förklarar delvis framgången med ett bra utbud som attraherat konsumenterna.

– Vi har ett bättre sortiment än föregående år som kunderna har gillat och som vår personal tyckt om att jobba med. Därmed har vi fått fram varorna på ett bra sätt i butikerna. Och så har vi haft två lyckade kampanjer med Emma Wiklund som hjälpt till att öka försäljningen.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS