Realtid

Kursnedgång för Scania

administrator
administrator
Uppdaterad: 25 okt. 2010Publicerad: 25 okt. 2010

Precis som för Volvo presenterar Scania bättre resultat än väntat men aktiekursen faller ändå på.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Svenskarna kräver Sverigepris på el

14 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Stockholms krogboom: 300 restauranger på 25 år

13 dec. 2025

Scanias resultatrapport för tredje kvartalet presenterades vid 9-tiden på måndagen i samband med att börsen öppnade, och vid 9.25-tiden hade Scanias B-aktie fallit med 5-6 procent till 143,60 kronor. Vid 10-tiden var aktien ner 6-7 procent till 142,30 kronor och hade då som lägst varit nere i 139,80 kronor. Vid 10.20-tiden var aktien ner 5 procent till 144,40 kronor.

Placera.nu skriver att det är besvikelse om Scanias intäkter och orderingång som får aktien på fall.

På papperet såg rapporten bra ut. Högre kapacitetsutnyttjande och bra drag i Brasilien, ledde till kraftigt resultatlyft för lastbilstillverkaren där Volkswagen är huvudägare.

Scanias resultat före skatt blev 3352 miljoner kronor under tredje kvartalet enligt den resultatrapport Scania presenterade vid 9-tiden på måndagsmorgonen.

Som jämförelse hade aktieanalytikerna räknat med ett resultat på 2898 miljoner kronor enligt Reuters och 2964 miljoner kronor enligt SME Direkt.

Scanias resultat före skatt uppgick till 383 miljoner kronor under andra kvartalet 2009.

Vinsten per aktie blev 2,88 kronor under tredje kvartalet 2010, jämfört med 0,35 kronor för tredje kvartalet 2009.

Men Direkt skriver exempelvis att Scanias orderingång av lastbilar och bussar uppgick till 15.000-16.000 fordon medan aktieanalytikerna där hade förväntningar på nästan 19.000 fordon.

ANNONS

Dessutom låg det en positiv valutaeffekt på 575 miljoner kronor i tredje kvartalets resultat för fordon och tjänster enligt Direkt.

Så här säger Scanias vd Leif Östling i sin kommentar i rapporten:

”Scania’s operating income during the first nine months of 2010 rose to SEK 9,021 m.

Higher vehicle deliveries and significantly increased capacity utilisation mainly explain the improvement.

The first nine months of 2009 were characterised by low capacity utilisation and by negative effects from currency hedging.

Demand in markets outside Europe is generally at a good level.

The Brazilian truck market is strong as an effect of high economic activity, and demand is also benefiting from tax breaks and interest rate subsidies.

Scania has taken advantage of the Group’s common global product range and producti structure, which has enabled the company to meet the strong demand in Latin America.

ANNONS

Demand throughout Europe, including Russia, improved during the period from a very low level last year.

The daily production rate has increased continuously during the period and Scania has focused on maintaining short delivery times.

The increase in the production rate has meant that the risk of bottlenecks has increased among both sub-contractors and bodybuilding companies.

Scania has hired production employees during the period, and to ensure flexibility these employees have been hired on temporary contracts.

Activity in the transport business has increased, contributing to greater demand for service.

Aside from Latin America and Asia, which noted good service demand throughout the period, volume also rose more substantially in Europe during the third quarter.”

Det enda negativa han nämnde där var risken för flaskhalsar i produktionen.

Volkswagen äger direkt 45-46 procent av Scania, och därutöver är Volkswagen huvudägare i tyska Scania-konkurrenten MAN som för sig äger 13 procent av Scania. Totalt kontrollerar Volkswagen därmed 59 procent av Scania.

ANNONS

Men eftersom Volkswagen och MAN äger röststarka A-aktier i Scania så kontrollerar Volkswagen nästan 90 procent av rösterna i Scania.

Realtid.se får tag på Scanias talesperson Hans-Åke Danielsson.

Några kommentarer till att orderingången var så mycket lägre än aktieanalytikerna räknat med, och även markant under andra kvartalets orderingång?

– Nej, jag har inga funderingar kring det. Det vi fokuserar på är att få ner våra leveranstider och att komma i balans mellan order och efterfrågan på marknaden. Där strävar vi alltid efter att ligga nära.

Danielsson poängterar även att den orderingång som erhålls nu verkligen är ”riktiga” beställningar.

– Annars finns det en risk när marknaden börjar dra iväg att återförsäljare lägger order för att förvissa sig om att de ska få leveranser även om det inte finns slutkunder bakom ordern.

– Men vi har jobbat ganska mycket på att man ska kunna lita på att vi alltid levererar i tid.

Leveranstiden på en ny Scania-lastbil ligger nu kring 7 veckor.

ANNONS

– Historiskt sett är det väldigt lågt och bra i en sådan här situation då efterfrågan på lastbilsmarknaden börjar dra. Vi har alltid varit väldigt snabba med att få upp produktionstakten efter en lågkonjunktur, och har nu jobbat med att snabbt få igång produktionen igen.

Nu ligger Scania enligt Danielsson ”bra till” med leveranstiden.

– Nu har vi bra möjligheter att leverera inom rimlig tid, jämfört med hur vi haft det historiskt.

Men Danielsson understryker att en order inte är värd något innan den levereras.

– Vi såg ju exempelvis under finanskrisen hur kunderna kancellerade beställningar, efter att vi haft så stora orderböcker att leveranstiderna låg uppåt 1 år för en lastbil. Det är inte bra. Det är ohälsosamt.

Det var hösten 2008 då finanskrisen slog igenom.

Kunderna kunde då inte få finansiering för sina ordrar, vilket gjorde att Scania blev stående med stora lager.

Scanias åtgärd blev då att dra ner produktionstakten till 30 procent av sin kapacitet i inledningen av 2009, vilket gjorde att lagret rätt snabbt kunde rensas ut under första halvåret 2009.

ANNONS

Nu ökar efterfrågan på lastbilar i Västeuropa med 10 procent jämfört med 2009.

– Men efterfrågan i Västeuropa ligger fortfarande på en väldigt låg nivå. Nu är vi ungefär på samma nivåer som i mitten av 90-talet.

Västeuropa drabbades särskilt hårt av finanskrisen, då efterfrågan på lastbilar i regionen halverades från rekordnivåer.

– Nu ”tuggar sig” efterfrågan i Västeuropa sakta uppåt igen. Det tar en stund innan man kommer tillbaka efter en halvering, säger Danielsson.

Allra bäst drag i efterfrågan märker Scania nu i Brasilien.

– Ja, verkligen.

Ränte- och skattesubventioner inverkar positivt på det skriver Scania i sin resultatrapport, och frågan är om det därmed är en tillfällig efterfrågepeak för Scania i Brasilien.

– Vad är hönan och vad är ägget? frågar sig Danielsson.

ANNONS

– Med lastbilar är det så att ingen köper en lastbil om lastbilen inte förväntas ha ett transportarbete att utföra.

Och där finns det mycket att göra just nu. Den brasilianska ekonomin gynnas av efterfrågan från Kina, dels eftersom kineserna efterfrågar mineraler och andra råvaror, men även exempelvis livsmedel som exporteras från Brasilien till Kina.

– Och samtidigt sker det en konsumtionsökning i Brasilien genom allmänt ökande välfärd och köpkraft där.

– Så subventionerna har säkert påskyndat efterfrågan på lastbilar i Brasilien, men i botten beror det starka läget där på en efterfrågan på transportkapacitet.

Volkswagen har inte sagt något officiellt om de avser att sluka resten av Scania.

Dock har VW tidigare försökt uppmuntra MAN och Scania att samarbeta, vilket Scania tidigare har varit skeptiskt till.

Men nu bekräftar Danielsson att MAN och Scania har börjat inleda samarbete i bredare omfattning.

– Vi har sedan i somras fyra områden vi tittar på tillsammans för att se om vi kan göra något gemensamt där.

ANNONS

Det gäller framför allt på inköpssidan.

– Vi tittar på om vi ska börja köpa en ny typ av axel från MAN, och MAN tittar på om de ska köpa en växellåda av oss.

De båda lastbilstillverkarna tittar även på om de kan gemensamt kan börja köpa in olika komponenter där det inte är förbjudet utifrån konkurrenslagstiftningen.

Och som den fjärde och sista punkten utreder parterna gemensam utveckling kring hybridteknik.

– Vårt samarbete med MAN sker i väldigt positiv anda.

Danielsson förnekar att Scania tidigare varit avogt inställt till samarbete med MAN.

– Vi har aldrig varit emot det, men det ska i så fall ske med förutsättningen att det ska gynna Scanias kunder, medarbetare och aktieägare. Och inom de här fyra områdena finns det sådana förutsättningar.

Vore det inte lika bra att direkt slå ihop hela Scanias och MAN:s verksamheter?

ANNONS

– Det är nog inte aktuellt, säger Danielsson.

Inte ens på sikt?

– Man kan inte spekulera om framtiden, men Scania står starkt på egna meriter. Det har vi gjort länge, vilket exempelvis dagens resultatrapport visar.

Ja, men nu faller ju Scanias aktiekurs kraftigt som reaktion på er rapport?

– Jag avstår från att recensera kapitalmarknaden, säger Danielsson.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS