Realtid

Kalsong med pungpåse

administrator
administrator
Uppdaterad: 28 okt. 2008Publicerad: 28 okt. 2008

Realtid.se testar den nya Frigo-kalsongen som har kostat 12 miljoner kronor att ta fram.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Svenskarna kräver Sverigepris på el

14 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Stockholms krogboom: 300 restauranger på 25 år

13 dec. 2025

Idén är att man stoppar ”paketet” i en särskild påse i kalsongen, så att det blir bekvämare och irritation undviks exempelvis när man sitter med benen i kors.

Realtid.se:s test visade att kalsongerna är bekväma, men att det känns lite ovant i början. Det känns ungefär som att man har vanliga kalsonger fast ”paketet” ligger utanför.

Och det känns lite ovant när man tar på sig kalsongerna att stoppa in paketet i påsen, och ta ut det när man ska gå på toa eller när man tar av sig kalsongerna.

På kontoret, vid cykling och på restaurang tänkte man inte på att Frigo-kalsongen var på, och hemma med mjukisbrallor kändes det obekvämt.

Nej, det blev vanliga kalsonger dagen efter igen för Realtid.se:s kalsongprovare.

– I början kan det kännas ovant för många, men efter en tids användning blir det som att man är beroende av Frigo-kalsongen, säger Gunnar Holm som är vd på Revolutionwear.

– Och sen är det ju förbjudet att ha mjukisbyxor över huvud taget! säger han.

Uppfinnaren Peter Söderström och företaget Revolutionwear har satsat 12 miljoner kronor på Frigo-kalsongen för patent, produktutveckling, design, och marknadsföring.

ANNONS

En ny kollektion lanserades för någon månad sedan, och bara sedan dess har 25 svenska butiker åtagit sig att bli återförsäljare.

– Det har varit överraskande många butiker som hakat på trots att det talas om sämre tider, men det beror på att de anser kalsongen vara så unik. Annars skulle de inte ta in den i sitt sortiment, säger Holm.

Butikerna måste beställa minst 100 Frigo-kalsonger per gång.

– Men flera beställer 200, och återkommer med nya beställningar och beröm från kunderna.

Nu siktar Revolutionwear på att redan inom tre, fyra månader ha 70-100 butiker i Sverige som säljer kalsongen.

Trots att satsningen redan har slukat så stora förberedande kostnader, räknar han med att Revolutionwear kommer att gå med vinst nästa år.

– Vi har tillräckligt med pengar i kassan för att klara oss tills vi går med vinst, och även om vi skulle behöva kapitaltillskott tror vi inte att det är några problem att få eftersom det är en så unik produkt, säger Holm.

Han räknar med att Revolutionwear kommer att ha ”en betydande omsättning” på Frigo-kalsongen inom något år.

ANNONS

– Vi har inte gjort några budgetar, men inom ett år kommer vi att ha tagit en stor marknadsandel. Det kan bli en årsomsättning för på 10, 30 eller 100 miljoner kronor.

Söderström fick idén till Frigo-kalsongen i slutet på 90-talet, då han jobbade med mobiltelefoni och satt i många möten och ofta kände irritationer när han satt med benen i kors.

Han kom hem och klippte helt sonika ett hål i sin kalsong och häftade på en strumpa där man ”stoppar paketet” – och där fanns den unika lösningen.

Söderström har själv lagt ner 4 miljoner kronor på att få patent för idén.

– Men jag kan ju inget om försäljning själv, och efter att jag av en slump träffat Holm och hans partner Mattias Ingvarsson på en herrmiddag fick de hand om försäljningen.

Holm och Ingvarsson har för detta syfte skapat företaget Revolutionwear med tre andra partners, som totalt har satsat 8 miljoner kronor på en ny kollektion och marknadsföring.

Revolutionwear har global ensamrätt på att sälja Frigo-kalsongen.

– Vi sköter allt som inte har med kalsongens funktion att göra, säger Holm för det är Söderström som har hand om alla funktionsfrågor.

ANNONS

Kalsongen lanserades för försäljning i en första version i december 2007 i samarbete med Revolutionwear.

Särskild fart blev det när Söderström uttalat sig i Adam och Grys morgonprogram i radio, då flera tusental beställningar strömmade in via Frigos internetsajt – mest från tjejer som ville köpa kalsongen som en kul grej i julklapp till sina killar.

Holm var Sverigechef för madrassföretaget Tempur när han kom i kontakt med Söderström.

– När jag insåg potentialen med Frigokalsongen, valde jag att sluta på Tempur och satsa helhjärtat på kalsongen, säger Holm.

Han ser stora likheter med Tempur som nått stora framgångar med att sälja en madrass med speciella egenskaper, och Frigo som är en kalsong med speciella egenskaper.

– Vi vet att Tempur har blivit världens bäst säljande madrass med en årsomsättning på 9 miljarder kronor per år, och när jag märkte vilken respons vi fick från kunderna på Frigo-kalsongen bestämde jag mig och insåg att Frigo är ”ett nytt Tempur”.

De kunder som beställde kalsongen efter radioprogrammet, har enligt Holm ofta återkommit och berättat hur nöjda de är och beställt mer.

– Det avgjorde saken för mig.

ANNONS

Han satsade därför det kapital han tjänat från Tempur, på Frigo-satsningen via Revolutionwear.

Det är exklusivare butiker som väljs ut för att sälja Frigo, i linje med tanken att skapa en exklusiv image.

Åtta butiker i Stockholm säljer kalsongen, fyra i Malmö, en i Göteborg, och sedan enstaka butiker i småstäder som Varberg, Halmstad, Ystad och Gislaved.

– Många butiker skulle inte ta in en ny kalsong i sitt sortiment, om det inte var för att den är så speciell som vår.

I Åhléns City i Stockholm är den enda välkända butiken som säljer Frigo-kalsongen. Annars verkar det mest vara fristående butiker.

En annonskampanj pågår i tidningar som Café, King, Elle, Plaza Magazine och People, och det är även på gång i gaytidningen Dorian.

Där kostar annonserna nästan 100.000 kronor för ett uppslag och 60.000 kronor för en helsida.

– Vi har annonser i varje nummer i flera av dessa tidningar, i vissa nummer både uppslag och helsidor, säger Holm.

ANNONS

– Men med det läge som råder på annonsmarknaden just nu, är det inte bruttoprislistan som gäller utan vi får rabatt.

Det säljs cirka 20 miljoner kalsonger i Sverige totalt varje år varav cirka 6 miljoner är exklusiva med varumärken som Calvin Klein, Hugo Boss, Björn Borg och Salming.

– De är våra konkurrenter, men vi konkurrerar även med H&M. Vi konkurrerar med alla kalsonger för vi är ensamma i vår nisch.

Frigo-kalsongen sys upp i Kina i arrangemang av företaget Tamiko, som drivs av två tjejer sedan 1984.

Frigo-kalsongen kan även köpas direkt via Frigos internetsajt.

– Då tjänar vi mer pengar, säger Holm.

Vid köp via nätet lägger Revolutionwear på 35 kronor i fraktkostnad.

– Det ska alltid vara billigare att köpa direkt i butik.

ANNONS

En partner i Revolutionwear är israelen Avi Barsessat som satsar på att sälja Frigo i Israel och har försäljningsrättigheten där.

En annan partner är islänningen Gauti Reinholdsson som satsar på detsamma på Island och har rättigheten där.

Holm och Ingvarsson äger 42,5 procent var av Revolutionwear.

Det är Revolutionwear som har försäljningsrätten i alla länder utanför Israel och Island.

Holm har fått klagomål från olika håll på att varumärkesnamnet Frigo inte skulle vara tillräckligt bra.

– Men det är inget vi bryr oss om. Vilket namn som helst kan bli ett jättebra varumärke, bara man ger det en tillräckligt bra image.

Holm hänvisar till varumärken som Ikea, Adidas eller SEB.

– Hur bra namn är Adidas egentligen? Man tycker bara det är bra för att det är laddat med imagen för deras produkter.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS