Medan Apple länge använt sina butiker som varumärkesbärare och Amazon experimenterat med olika butikskoncept, står nu även Meta inför ett potentiellt skifte mot fysisk detaljhandel.
Meta tar steget ut i butiksgolvet


Mest läst i kategorin
Meta arbetar med planer på att öppna fysiska butiker och anställa butikspersonal, enligt Business Insider som tagit del av intern kommunikation på företaget.
Meta har i dagsläget bara en fysisk butik, Meta Store, som öppnade 2022 och ligger på bolagets campus i Burlingame i Kalifornien.
Läs även: Planen sprack – Metas monster-AI dröjer ytterligare. Realtid
Butiken låter kunder testa hårdvaruprodukter som Meta Quest VR headsets och Ray-Ban Meta smart glasses.
Kan lyfta försäljningen
Det är oklart hur många butiker Meta kommer att öppna och när det kommer ske, men man har tidigare experimenterat med butiksidén.
Förra året öppnade man en pop-up-butik i Los Angeles som sålde bolagets smarta glasögon.
En expansion skulle kunna lyfta försäljningen av hårdvaruprodukter såsom smarta glasögon som bolaget sålde en miljon enheter av förra året.

Senaste nytt
”Bra start”
Under ett stormöte tidigare i år konstaterade vd Mark Zuckerberg att det var en ”bra start” men att det ”inte kommer flytta nålen och affären på ett grundläggande sätt”.
Bloomberg rapporterade i februari att Meta anställt lyxproduktmarknadsplatsen TheRealReals tidigare vd John Koryl som bolagets ”retail VP”.
Hans uppdrag är att lyfta detaljförsäljningen och dess kanaler av Quest headsets, smarta glasögon och annan bärbar AI-teknik.

Zuckerberg stänger DEI-skola i utsatt område
”Vi ville båda gråta.”
Fysiska butiker inget nytt
Big Tech-företag har en historia av att testa butikskonceptet.
Amazon öppnade sin första fysiska butik sent 2015 och har sedan dess expanderat med olika varumärken som Amazon Fresh och Amazon Go. Dock har bolaget minskat vissa av butikerna de senaste åren.
Läs även: Håller techjättarna på att tappa greppet? Realtid
Apple å sin sida har gjort fysiska butiker till en viktig del av sin försäljningsstrategi. Bolaget har butiker världen över som är designade för att låta kunder utforska produktsortimentet och interagera med varumärket.
Microsoft stängde alla sina butiker under covidpandemin 2020, men fortsätter att driva ett litet antal Experience Centers – och mer än 40 Innovation Hubs.

141 kronor i månadsavgift – för Facebook och Instagram
EU:s nya förordning om digitala marknader och skärpta krav från irländska dataskyddsmyndigheter.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.