Annons

Annons

Här är de högst rankade affärsadvokaterna

Här är de fem affärsjurister som kollegorna helst skulle anlita.  

Realtid skrev tidigare i veckan en artikel om att Agnes Hammarstrand, delägare vid den affärsjuridiska advokatbyrån Delphi utsetts till “Advokaternas advokat”. 

–  Det är ett erkännande av att jag och mitt team uppskattas som rådgivare. Vi strävar aktivt efter att ha en modern approach genom att ge konkreta råd. Jag tror också att jag uppskattas för mitt engagemang inom jämställdhet och inkludering och att jag delar med mig av förslag på konkreta åtgärder om hur man kan åstadkomma en modern arbetsplats, sa Agnes Hammarstrand.

Undersökningen, som Legally yours genomfört, har besvarats av drygt 900 advokater och biträdande jurister. Av dem är 57 procent affärsjurister, 28 procent arbetar med brottmål och 15 procent med övrig humanjuridik. Frågan som ställdes är vilken kollega de helst skulle anlita i samband med ett affärsjuridiskt ärende. 

Annons

Annons

Advokaternas affärsadvokat 2019, topp 5.

Agnes Hammarstrand, Delphi 9 procent.

Robin Oldenstam, Mannheimer Swartling 5 procent.

Lena Frånstedt Lofalk, Kanter 4 procent.

Carl Svernlöv, Baker McKenzie 4 procent.

Peter Danowsky, Danowsky & Partners 3 procent.

Enligt Ylva Gnosse, expert på undersökningsföretaget Regi, kan man tänka sig relationen mellan klient och rådgivare som en tredimensionell pyramid.

– I grunden finns naturligtvis höga krav på solid kompetens. Här har olika klienter olika behov. Därefter tillkommer andra egenskaper som kunskap inom affärsanalys, ekonomi men även ett större och mer genuint intresse för klientens verksamhet och affär.

I toppen av pyramiden hittar vi mer mjuka värden som personkemi men framförallt förmåga att bygga tillit och förtroende, förklarar Ylva Gnosse. 

– Det handlar om vägen till att bli klientens affärspartner och förtrogna rådgivare, vilket verkligen är ett samspel. När klientrelationen har nått denna nivå blir advokaten i princip oumbärlig och därmed oersättlig. Vägen till partnerskap kantas av proaktivitet, digitala lösningar, rättvis och relevant fakturering, men även insatser av byrån i stort avseende hållbarhet. Olika frågor är olika viktigt för olika klienter, men alla spelar roll.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons