Lars Boström är chef för affärsområdet kort och betalningar på Nordea som inlett ett samarbete med Apple Pay. Foto: Press & Pixabay
Bank

Hallå där, Lars Boström...

... chef för affärsområdet kort- och mobilbetalningar på Nordea som i dag onsdag lanserar ett utökat kortsamarbete med Apple Pay. Nu kan även bankens företagskunder betala med mobilen.

Uppdaterad 2018-06-20
Publicerad 2018-06-20

Berätta om samarbetet?

– Vi är först i Norden med Apple Pay och har i dag lanserat deras lösning på alla våra nordiska marknader, både för privatkort och företagskort. Det är en fortsättning på vår lansering vi gjorde i oktober förra året, då vi lanserade Apple Pay för privatkort i Finland, Norge och Sverige. Det är viktigt steg att fortsätta vara relevant för våra kunder. Vi vill hänga med och ligga i fronten med mobila lösningar.

– Vi kan sedan tidigare även erbjuda Samsung Pay i Sverige, genom ett partnerskap.

Hur ökar detta er kundrelevans?

– Det händer ju att de glömmer din plånbok ibland, men då har du kanske istället med dig mobilen och kan betala med den. Enkelheten och tillgängligheten att använda dessa mobila lösningar är ytterligare en viktig del för våra kunder.  Vi ser efter lanseringen på privatkund-sidan i oktober att det är bra anslutning och bra användande med Apple Pay. Mycket positiv feedback från våra kunder.

Hur mycket intäkter skäl techjätten via ett sådant här samarbete?

– Varje betalning oavsett om den är mobil eller via plast[kort] har självfallet en kostnad, och det har vi beaktat när vi lanserar alla våra produkter.  

Har ni fler liknande samarbeten kring betalningar på gång?

– Ja det är ju en industri som kokar, så det finns flera dialoger på gång, och vi ser att användandet att "tokeniserade" lösningar ökar, alltså den teknik som använder krypterade engångskortnummer för säkra betalningar med specifik "device", till exempel en mobiltelefon eller smart klocka, istället för statiska kortnummer.

– "Token"-koden är i sin tur länkad till ditt kort som ligger lagrad digitalt i din device. Det är en säkerhetslösning helt enkelt som möjliggör betalningar med olika typer av "internet of things"-produkter (IOT), till exempel betalklockor och mobiler, men i stort sett vad som helst som kan online-kopplas.

– Tidigare i år inledde vi till exempel ett samarbete med Fitbit och Garmin som erbjuder smarta sportklockor där man också kan samla sina betalkort. Men det användandet är mer nischat.

Håller techjättar som Apple, Google och Amazon på att "disrupta" bankerna?

– Vi har blicken på är våra kunder och försöker se till att vi är relevanta. Och jag skulle säga att det främst innebär möjligheter. För att inte göra något och sitta stilla i båten är inget alternativ för oss. Kunderna är lättrörliga i dag. De har en helt annan makt än tidigare och många valmöjligheter. Så för oss är det viktigt att ligga i fronten av den anledningen.

Kan de bli direktkonkurrenter till bankerna i framtiden?

– Det är svårt säga i dag. Osvuret är bäst. Men det vi ser de kommande åren är partnerskap med sådana aktörer.

Kan techjättar komma att ersätta kortutgivare som Mastercard och Visa i framtiden?

– Det är inte det jag ser, Kortbolagen har en helt annan global infrastruktur och täckning för en fortsatt stark utveckling.

Platsannonser