Realtid

Glassmarknaden smälter bort

administrator
administrator
Uppdaterad: 24 mars 2006Publicerad: 24 mars 2006

<pufftextlänk>Uselt sommarväder och konsumenternas ökade krav på fett- och sockerfria produkter drog förra året ner glassförsäljningen. </pufftextlänk>

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Svenskarna kräver Sverigepris på el

14 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Stockholms krogboom: 300 restauranger på 25 år

13 dec. 2025

Den backade med 3 procent till 11,1 liter glass per person och därmed fortsätter de senaste årens försäljningstapp sedan 2002, då försäljningen landade på 12,9 liter glass per person.

Och jämfört med försäljningsrekordet från 1990 då vi konsumerade 13,8 liter per person är de senaste årens försäljningstapp dramatiskt.

Förra året konsumerade vi runt 100 miljoner liter glass till ett värde av runt 2 miljarder kronor.

– De senaste två årens usla somrar var naturligtvis ett stort bakslag för hela glassbranschen, säger Hemglass marknadschef Toni Nora till TT.

Vi möter också ökad konkurrens från exempelvis drickyoghurt. Och de senaste årens hälsotrend med färre och färre produkter med socker och fett spelar också en stor roll för försäljningsnedgången.

Enligt en sammanställning som branschtidningen Bensin & Butik gjort toppar GB Glace försäljningsligan överlägset med en marknadsandel på 44 procent, med Sia-glass på andra plats med 12 procent. Handelns egna glassvarumärken hamnar på tredje plats och Hemglass på fjärde plats.

– Vi ser två trender när det gäller glassförsäljningen som vi måste möta på bästa möjliga sätt. Det handlar om ökad efterfrågan på lättglass och mer exklusiva glassorter, säger Toni Nora.

Dåligt sommarväder sänker alltid glassförsäljningen och en lång, kall vinter påverkar också försäljningen negativt.

ANNONS

– Vi ser gärna att snön försvinner nu, säger Toni Nora.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS