Mobilen används allt mer som plånbok. Men om en konsument inte betalar för köp från tredje part får operatörerna inte hota sina kunder med att stänga av abonnemanget.
Fel att mobiloperatörer hotar kunder
Mest läst i kategorin
Det anser Konsumentverket som riktar skarp kritik mot att Tre, Telenor och Tele 2 hotar att stänga av kunders abonnemang om dessa inte betalar för något de köpt av någon annan än operatören.
Kritiken bottnar i ett arbete som pågått under lång tid, berättar Cecilia Norlander, jurist vid Konsumentverket.
– Vi har fått anmälningar från konsumenter som har köpt tjänster på nätet, där köpet samt efterföljande prenumeration varit oklar och konsumenten har då haft problem med att få tag i företrädare för bolaget.
Det hela började när Konsumentverket fick in mycket anmälningar av företagen Wixawin och Celldorado (som numera upphört att existera), vars företrädare var svåra att få tag i för konsumenterna.
Frågan som uppstod, och som fortfarande hänger i luften, är om och hur operatörer får kräva pengar för en tredje parts räkning, samt huruvida de dessutom får hota med avstängning om operatörens kunder inte betalar denna tredje part.
Frågan är även, anser Konsumentverket, vilket ansvar som operatören har vid detta betalningssätt.
– Om man tar betalt för någonting, har operatören då inte ansvar för att betalningen är schyst och korrekt? frågar Cecilia Norlander retoriskt.
– Vi tycker det, svarar hon själv.
I Sverige finns fyra stora operatörer. Förutom de ovannämnda och kritiserade företagen finns Telia, som redan har ett undantag som säger att Telia inte stänger av abonnemanget om det rör fordran från tredje part.
För den enskilda konsumenten är det förstås väldigt olika hur mycket pengar det handlar om. Men för operatörernas del är det mycket pengar, totalt sett.
– Även om trenden började med oseriösa företag så har allt fler seriösa företag utvecklat tjänsterna då de upptäckt mobilplånboken.
Och visst skulle vi kunna betala vad som helst med mobilen, även om tekniken ännu kan sätta käppar i hjulen, anser Cecilia Norlander.
– Det finns säkert fördelar med mobilen. Men då är det viktigt att information och marknadsföring kring dessa tjänster blir tydlig.
Fast hur ska operatörer ta betalt från en tredje part? Norlander anser att det inte finns några problem med att ta betalt via mobilräkningen så länge konsumenten vet om att han eller hon har ingått en sådan betaltjänst. Men Konsumentverket menar att det tydligt bör framgå på räkningen vad som rör telefonitjänsten och vad som är en fordran från tredje part.
– På det sättet kan konsumenten betala telefonitjänsten men eventuellt bestrida den andra delen om man anser att det är ett felaktigt krav, säger hon och tillägger:
– Det är inte upp till oss att säga hur operatörerna ska lösa det, men det är i alla fall inte okej att hota med avstängning av abonnemanget om konsumenten inte betalar fordringar till tredje part.




