Realtid

E-handel blomstrar för Euroflorist

administrator
administrator
Uppdaterad: 26 jan. 2005Publicerad: 26 jan. 2005

I dag görs över 30 procent av alla blombeställningar hos Euroflorist via deras hemsida. Det är en ökning med över 25 procentenheter på fem år. Euroflorist, med vd:n Magnus Äng, ser stora möjligheter med den nya mobiltelefonin.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I december visade Euroflorists nylanserade hemsida en försäljningstillväxt på 25 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Exakt hur stor försäljningen var vill dock inte Euroflorist vd Magnus Äng berätta av konkurrensskäl.

– Men vi kan säga så här. Det har gått mycket bra och under december sålde vi bättre än vi prognostiserat för, säger han.

Euroflorist lanserade sin e-handelstjänst redan 1995. Den nuvarande hemsidan är den fjärde i ordningen. Inledningsvis var antalet kunder som köpte blommor via nätet få. För fem år sedan gjordes omkring 97 procent av alla beställningar i butik och alltså endast tre procent via hemsidan. I dag har siffrorna för e-handeln ökat rejält. Över 30 procent av alla beställningar görs via nätet.

– Samtidigt ser vi att beställningarna i butik inte har minskat. Totalt sett köper svenskar mer blommor nu än tidigare, säger Magnus Äng.

Den senaste tidens tekniska utveckling har även fått Magnus Äng att fundera på hur de skulle kunna använda sig av mobiltelefoni.

– Exempelvis skulle blomsterbudet kunna fotografera mottagaren av blommorna och sedan skicka bilden med mms till avsändaren, säger Magnus Äng.

Idén är dock ännu på ett teoretiskt stadium och kommer den första tiden att testas i storstadsområdena i liten skala.

– Vi ser enorma möjligheter med dagens mobiltelefoner och vår nya hemsida är förberedd för både den typen av användning liksom andra saker som vi inte vill avslöja ännu, säger Magnus Äng.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS