Är det för dyrt att åka taxi?
Doldisen bakom Taxipriser.se
Mest läst i kategorin
– Jag vet inte om det för dyrt, men det skiljer ganska mycket mellan städerna, så vissa marginaler finns säkert att pressa ner. Taxi i Malmö till exempel, är mycket billigare än Stockholm, säger Eric Aronson som driver sajten Taxipriser.se.
Turister blir lurade av taxiåkare säger regeringen och startar utredning. Är det friåkarna som är problemet?
– Ja, det är väl främst de som skrämmer iväg turisterna. Prisinformationen som står på bilarna idag är i princip helt oläslig för oinsatta, och friåkarna är ofta 3–4 gånger dyrare än de stora bolagen. De gör business på folks okunskap, helt enkelt.
Vilket är bästa sättet att åka taxi billigt i Stockholm?
– Kolla upp de billiga bolagen i förväg, och beställ taxi från dem. Några små bolag, bland annat Taxi Card i Stockholm och Minitaxi i Göteborg, ligger en bra bit lägre än de stora jättarna.
Men svarttaxi är väl billigast?
– Haha, du kanske kan hitta en svarttaxi till ett bra pris, men blir du rånad på plånboken har du ju ändå gått miste om hela förtjänsten.
Men svarttaxi med skattade pengar ger väl ungefär lika mycket till staten som avdragsgilla taxiresor, är det inte så?
– Det är kanske sant, men avdragsgilla taxiresor ger i alla fall jobb. Och betydligt större chans att komma fram.
Så hur mycket billigare bör taxi vara – ska priserna ner 10 eller 20 procent?
– Taxibolagen får sätta sina egna priser, men det är ju lite konstigt att vissa etablerade bolag ligger så mycket högre än andra, för exakt samma tjänst: att köra någon från A till B.
Borde inte överetableringen inom taxi leda till bättre prispress för taxiresenären?
– Det borde kanske vara så, men det är tvärtom. Friåkarna konkurrerar aldrig med pris, utan ligger skyhögt ovanför de etablerade bolagen, som ligger på ungefär samma nivå allihop.
Eller är det bättre och billigare kollektivtrafik som kan pressa taxipriserna?
– Bussen tar ofta fem gånger så lång tid, och tar dig inte från dörr till dörr. Jag har svårt att tro att de ens konkurrerar om samma kunder.
Tror du regeringens initiativ till bättre prisinformation kan fungera?
– Absolut, det här borde man kollat på för länge sedan. Det måste vara enkelt att se vad taxi verkligen kostar, folk måste bli uppmärksammade på de stora prisskillnaderna mellan de etablerade bolagen och de dyra friåkarna.
Vad borde man göra mer?
– Kanske kan man reglera hur många olika taxor bolagen får ha, med max en dagtaxa, och en kvällstaxa. Friåkarna idag skyltar ofta med billiga hittepå-taxor, som de aldrig använder, till exempel guldkunds-taxa och taxor som bara gäller tisdagar mellan 03.00 och 03.15.
Varför startade du sajten taxipriser.se?
– Det var faktiskt så att jag blev lurad själv. Jag åkte med en friåkare, av misstag, och blev uppskörtad på rätt många hundralappar. Jag tänkte att det behövdes ett ställe där man kunde hitta pålitliga, billiga taxibolag, så jag startade sajten, som ett hobbyprojekt.
Ett hobbyprojekt – vad gör du för att tjäna ditt uppehälle?
– Annars jobbar jag på en pr-byrå i Stockholm.
Har du själv kört taxi?
– Nej, men jag hade tankar på att göra det medan jag pluggade, som ett extraknäck. Taxichaffisar har ju alltid en massa historier att berätta, så det verkar vara ett rätt roligt jobb.
Vilket är ditt värsta taximinne som passagerare?
– Det var nog i en svarttaxi, faktiskt. Åkte med en lirare som i hög fart råkade missa avfarten till Mölndal, där jag bodde. Han backade glatt över 500 meter på motorvägen, mitt i natten…
Var ska man passa sig för att åka taxi?
– Lite överallt tror jag. Var i Tunisien över jul, och där blir du lurad så fort du sätter dig i baksätet. Åkte kanske taxi 10 gånger sammanlagt, och blev lurad varje gång.






