Realtid

Större lyxbåtkupp än Skanstulls Marin

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 10 aug. 2009Publicerad: 10 aug. 2009

På måndagen inleddes rättegången mot sex män och en kvinna i Mölndal. Efter deras lyxbåtkupp är 20 båtar försvunna. Slutnotan ser ut att bli högre än kuppen mot Skanstulls Marin AB i Stockholm för 14 år sedan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I september 1995 genomfördes en av de största kupperna med lyxbåtar i Sverige. Över en natt forslades drygt 60 båtar bort från ansedda firman Skanstulls Marin AB i Stockholm. Dessutom stals 400 båtmotorer.

Ett vittne såg med egna ögon hur det gick till.

51 båtar återfanns efter en vecka i en stor lokal i Borlänge. Ytterligare tre båtar återfanns på en villatomt på Värmdö.

Därmed saknades endast tio båtar efter kuppen. Och merparten av båtmotorerna hittades också.

En person dömdes för bolagsplundringen i Svea hovrätt 1998. Grundarens son, en man som nu är 53 år, åtalades för det som utreddes som insiderbrott.

Åklagaren hävdade att vd:ns son och en målvakt stod bakom plundringen.

Sonen åtalades för att ha tömt Skanstulls Marin AB på 4,5 miljoner kronor men friades helt. Han fälldes dock för bokföringsbrott i sin nya verksamhet, Swedex AB, ett bolag som gick i konkurs 2005.

Han tömde det nya bolaget på 4 miljoner med fejkade fakturor. Men han övertygade Stocksholms tingsrätt om att han blev knäckt av tsunamikatastrofen när han var i Thailand i december 2004, och klarade sig från att bli fälld för grovt bokföringsbrott och näringsförbud som åklagaren yrkade på.

ANNONS

För bokföringsbrottet fick han villkorlig dom och dagsböter.

Större lyxbåtkupp utanför Göteborg

Förra hösten tömde två femtioåringar sin båtfirma, företaget Gulve Bil, namnändrat till Hagfors Bil & Fritid, i Mölndal på 25 lyxbåtar. Men det skedde inte över en natt.

De började i september 2008 att sälja av båt för båt. Till underpris. Och pengarna stoppade de direkt i egen ficka.

Finns det några kopplingar till kuppen mot Skanstulls Marin i Stockholm på 95?

– Nej, vi har inte sett några kopplingar till någonting. Det här är inte fråga om någon organiserad brottslighet. Utan jag ser det mer som ett försök från ägarna att minimera sin egen förlust. Firman var i vart fall på obestånd från att Swedbank sa upp lånen den 4 september förra året, men de kan ha varit på obestånd tidigare, det är svårt att säga, säger åklagaren Jonas Arvidsson vid Ekobrottsmyndigheten i Göteborg, till Realtid.se.

Måndag den 10 augusti inleddes rättegången i Mölndals tingsrätt.

De två åtalade huvudmännen, femtioåringarna Joakim Ardfeldt och norrmannen Thomas Gröndahl, tog över båtfirman för två år sedan.

ANNONS

Hade Ardfeldt och Gröndahl kapital att köpa rörelsen?

– Det krävdes inte så mycket pengar. Och det är lite fiffligt i samband med övertagandet. De lånade 7,5 miljoner och tillsköt själva 7,5 miljoner. Men efter köpet tog de omedelbart ut 7,5 miljoner, så man kan säga att de köpte bolaget med lånade pengar. Och det i sig är ett förbjudet lån. De tog med andra ord inte någon egen risk. Och de ser till att plocka ut båtar ur bolaget så att de står nollställda till bolaget, säger Jonas Arvidsson.

Swedbank som ställt upp med krediter på 30 miljoner hade börjat bli misstänksam och kontaktade Ekobrottsmyndigheten i Göteborg och sa även upp lånen i september förra året.

Av stämningen framgår att från september 2008 fram till konkursen i mitten av november så skötte Ardfeldt och Gröndahl inte längre bokföringen.

Har de något kriminellt förflutet?

– Ardfeldt och Gröndahl var rena som snö.

– Däremot bolagstömmaren Frank Nilsson är tidigare dömd för ekonomiska brott och har näringsförbud. Han är ingen duvunge.

Frank Nilsson, bosatt i Tyringe i Skåne, åtalas för medhjälp till grov oredlighet mot borgenärer och medhjälp till grovt bokföringsbrott. Åklagaren hävdar att Nilsson organiserat skenöverlåtelser av flera båtar.

ANNONS

Som han tänkt att behålla själv.

– Det är den tilltalade Nilsson som har köpt de fyra båtarna som återfunnits och han har gjort gällande att han har sakrättsligt skydd eftersom han har tagit båtarna i besittning. Men har inte kronofogden brytt sig om utan har sålt båtarna. Det som är väsentligt för mig är att det var båtar som skingrades ur boet, förklarar Arvidsson.

Anskaffningsvärdet på de fyra återfunna båtarna är 3,1 miljoner kronor.

Är ni de tjugo saknade båtarna på spåren?

– Nej, de flyter omkring därute och vi har aning om var. Vissa av de här båtarna är så anmärkningsvärda så att de borde hittas, hävdar åklagaren.

Båtarna är dock inte efterlysta på internet.

Ytterligare tre män och en kvinna är åtalade för medhjälp.

Målet är omfattande och beräknas pågå under hela augusti med sammanlagt nio rättegångsdagar.

ANNONS

Blir det fällande domar väntar fängelsestraff och näringsförbud för de tre huvudmännen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS