Twitter vill tjäna pengar på att företag som Dell och Starbucks använder mikrobloggen för att skicka meddelanden till miljontals kunder.
Nu ska pengarna börja tvittra in
Mest läst i kategorin
Via Twitter kan användare följa bolag såsom Whole Foods eller Coca-Cola när de skickar sina korta meddelanden på upp till 140 tecken.
Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom
Twitter har tagit fram en lösning som innebär att statistik kan levereras till bolagen, med information om hur effektiva bolagens meddelanden, så kallade ”tweets ” är.
Bland Twitter-användarna finns kändisar som Paris Hilton och Lindsay Lohan, samt stora bolag såsom Dell och Starbucks som alla når en stor publik till en billig peng.
Twitter har haft fyra omgångar med kapitaltillskott från riskinvesterare de senaste två åren, och behöver för närvarande inte mer kapital efter att bolaget fått in 57 miljoner dollar.
På frågan hur länge hypen runt mikrobloggen varar så svarar Twitters grundare Biz Stone att han ser realistiskt på rådande trender på internet.
– Det gäller att ha en sund inställning till att den här typen av saker inte varar för evigt. Men att sia om när hypen lägger sig skulle vara en total gissning, säger Stone till Bloomberg.






