I lågkonjunkturens tidvatten har outsourcing blivit trendigt bland brittiska advokatbyråer. Allt fler satsar på offshoring till Asien. "Outsourcing är en aktuell fråga för de större advokatbyråerna i London" säger Lisa Göransson på Allen & Overy.
Advokatbranschen satsar stort på outsourcing
Mest läst i kategorin
Fenomenet Legal Process Outsourcing, LPO har vuxit enormt de senaste tiden inom den legala sektorn i London. Det rör till exempel dokumentgranskning i form av standardiserade kontroller och granskningar av enklare kontrakt.
– Allen & Overy outsourcar vissa tjänster till Indien och Filipinerna sedan ett antal år tillbaka, såsom dokumenthantering i olika former, dock inget juridiskt arbete, säger Lisa Göransson som basar för Allen & Overy nordiska desk.
Anmäl dig till Realtid.ses Nyhetsbrev Juridik som skickas ut varje torsdag.
Det är ingen hemlighet att en indisk jurist eller advokat kostar mindre i timmen än en amerikansk eller brittisk. Ytterligare en aspekt är att effektiviteten kan öka; då arbete kan utföras i stort sett dygnet runt på grund av tidsskillnaden.
I en tidigare intervju med Realtid.se berättade Lisa Göransson att många utav de som fått sluta i samband med nedskärningar på byrån återvände till sina hemländer. Enligt henne har även dessa fått ta del av den nya outsourcingvågen.
– Vi, liksom många andra stora byråer i London, anlitar också jurister som tidigare har jobbat hos oss och är väl förtrogna med vår dokumentation och sätt att arbeta, men återvänt till sina hemländer.
Lisa Göransson poängterar att alla typer av juridiskt arbete inte lämpar sig för outsourcing. Men i processer med omfattande förfaranden för bevisupptagning, så kallade discovery, där ibland tusentals mejl och annan dokumentation måste gås igenom, kan det vara ett värdefullt komplement.
– Det är dock viktigt att framhålla att det naturligtvis alltid är klienten som avgör om outsourcing ska användas i det enskilda fallet, säger Göransson.
Syftet är förstås att sänka kostnaderna utan att kvaliteten påverkas.
Det brittiska bolaget CPA Global har drygt 40 år på nacken men likväl en av de nyare aktörerna inom LPO. De senaste fem åren har bolaget investerat 50 miljoner dollar på att utveckla sin indiska verksamhet.
Undersökningsföretaget Value Notes spår därtill att den legala marknaden för outsourcing – bara i Indien – kommer vara värd runt 440 miljoner dollar i slutet av 2010. LPO-Industrin har bara under 2009 visat en omsättningstillväxt på nästan 500 procent och industrin förväntas skapa cirka 80.000 jobb världen över fram till 2015. Totalt spår Value Notes att marknadens omsättning under 2010 på 640 miljoner dollar kommer att öka till 4 miljarder dollar år 2015.
– Outsourcing är troligen något som vi kommer att få se mer av då det är en utmaning för många byråer att hitta kostnadseffektivare lösningar och detta kan vara ett sätt, säger Lisa Göransson.
Legal Week genomförde nyligen en undersökning om vad delägare på advokatbyråer ansåg om outsourcing. Hälften svarade att standarden som LPO-företagen levererade kan förbättras, 7 procent ansåg att nivån var dålig, 14 tyckte det var bra och 27 procent svarade ”OK”.
– Det finns samtidigt ett antal utmaningar kring outsourcing: sekretess-, kvalitets- och ansvarsfrågor, men även utbildning av unga jurister. Om en viss typ av arbete som vanligtvis görs av unga jurister som ett led i utbildning försvinner ut kan man tänka sig att det blir ett kunskapsglapp längre fram, säger Lisa Göransson.
För tidningen Legal Week har reportern Alex Aldridge skrivit mycket om LPO den senaste månaden.
– Det beror på att de flesta av de ledande advokatbyråerna precis har signat LPO-avtal, det är nu det händer, säger han till Realtid.se.
På byråfronten finns i huvudsak två strategier. De som varit med ett tag, till exempel Clifford Chance och Baker & McKenzie, har båda egna ”inhouse-outsourcing-centre”; Baker & McKenzie via ett dotterbolag i Filippinerna och Clifford Chance via sitt, också helägda dotterbolag, i Indien.
Den andra strategin tillämpar exempelvis Simmons & Simmons som signat kontrakt med en tredje outsourcingpart, såsom CPA Global.
Även om CPA Global har funnits länge (läs intervju med bolaget) så är de relativt nya inom LPO.
– Flera liknande bolag har ännu inte så lång erfarenhet, men det finns ingenting som pekar på att de inte skulle göra ett bra jobb, säger Alex Aldridge.
Från brittiskt håll har ingen formell kritik riktats mot fenomenet.
– Tvärtom. Folk säger att det här fungerar bra. Men det är svårt att veta eftersom det är så pass nytt och finns så lite information.
Kostnadsbesparingen som byråerna förväntas göra kommer gynna klienterna, då marknaden är kraftigt konkurrensutsatt, menar Aldridge.
– Klienterna har sagt att ni måste fixa prisnivån och ett sätt att försöka klara de nya prisättningskraven kan vara genom outsourcing.
Även byråernas klienter har börjat med Legal Process Outsourcing. De två mest profilerade på bolagssidan är Deutsche Bank, som har center i Birmingham, Indien och Jacksonville i Florida. Principen, med helägda outsourcingföretag, är den samme som för dem som Baker & McKenzie och Clifford Chance tillämpar.
Men det finns även liknande strategi mellan andra Ciitybyråer och det är det brittiska gruvföretaget Rio Tinto, som lagt ut delar av bolagets legala arbete på CPA Global.
Alex Aldridge påpekar att outsourcing i form av offshoring till länder såsom Asien och Afrika också handlar om fåfänga.
– Outsourcing har blivit trendigt. Byråerna vill bli betraktade som internationella aktörer och då passar offshoring väl in i den bilden. Kritiker menar att det egentligen skulle bli billigare att använda sig av mindre byråer i Storbritannien. Men det är inte lika glamoröst.
Vad tror svenska byråchefer om Legal Process Outsourcing? Stefan Brocker är managing partner på Mannheimer Swartling:
– Flera engelska byråer outsourcar bland annat dokumenthantering, ordbehandling och viss typ av rättsutredningsarbete till exempelvis Indien. För dessa fungerar outsourcing utmärkt då det är lätt att få tag i engelskspråkig personal i Indien.
– En byrå som A & O har dessutom typiskt sett högre arvoden än vad vi har och betalar högre löner till sina jurister i London än vad vi gör på den svenska marknaden. Då bli det vettigt att outsourca.
– Men för en svensk byrå där trots allt svensk lag och svenska språket ofta är viktigt och där arvodesnivåer och löner är mera måttliga är det inte lika lätt att motivera outsoutcing av den typen av tjänster, fortsätter Brocker.
– För oss är det dessutom en kvalitetsfråga. Vi anställer människor av ”rätt” kaliber för att kunna leverera hög kvalitet och vi vill ha kontroll på det vi lämnar ifrån oss. Jag tror inte att outsourcing är vanligt förekommande här hemma även om IT-tjänster, ekonomi och andra tjänster kan förekomma.
Michael Wigge, vd på advokatfirman Vinge, tycker också att LPO är ett intressant fenomen. Men outsourcing, och då främst outsourcing av dokumentgranskning, tror han inte får något genomslag i Norden.
– Min uppfattning är att outsourcing passar de globala och riktigt stora byråerna därför att de jobbar mycket med bulkuppdrag till många klienter. Det kan gälla standardiserade kontroller och granskningar av enklare kontrakt.
– Den nordiska marknaden lämpar sig mindre bra för den typen av outsourcing. Vi på Vinge arbetar med juridikuppdrag som i de allra flesta fall kräver specialiserade skräddarsydda tjänster.
– Däremot tror jag att vi kommer att få se en allt mer diversifierad prissättning där de affärsjuridiska svenska byråerna kommer fortsätta att tillhandahålla enklare tjänster som efterfrågas av deras större klienter. Detta kan till exempel ske genom fasta priser.
Wigge påpekar också att i takt med att branschen går mot en allt större specialisering så kommer vi se en ”alternativ outsourcing” där vissa mellanstora byråer, som fokuserar på ett färre antal praktikområden kommer att ha ett behov att ”köpa in tjänster” från svenska nischbyråer inom kompetenser som processrätt, IP och miljörätt.
– Denna trend börjar vi redan se då ett antal nischbyråer har på senare tid bildats inom dessa områden.






