UPPDATERAD Volvohandlaren Bilia har nämnts som tänkbar delägare i ett svenskt konsortium som tar över Volvo Personvagnar, men Bilias vd Jan Pettersson tackar nej på grund av intressekonflikter.
Bilia nobbar köp av Volvo Personvagnar
Mest läst i kategorin
Det uppger han för Realtid.se.
Vill ni vara med och köpa Volvo Personvagnar?
– Jag kan säga så här, att jag har inte fått någon fråga om det, säger Pettersson.
– Det som jag fick klart för mig är att återförsäljar-föreningen för Volvo har tillfrågats, och de svarade att det inte är någon fråga för föreningen, utan något som enskilda återförsäljare får ta ställning till.
– Men själv har jag inte fått frågan.
– Och om jag får frågan, så tackar vi nej.
Varför?
– För att vi satsar ju på bilhandel och inte på bilproduktion.
– Jag kommer att rekommendera min styrelse om vi får frågan, att vi tackar nej till ett erbjudande.
Har du stämt av det med styrelsen?
– Nej, men jag har inte fått frågan än. Jag tar inte upp det med styrelsen förrän jag eventuellt får frågan.
– Men min rekommendation är att vi inte ska gå in i Volvo PV.
– Det här är roller som jag inte tycker att man ska blanda.
– Jag tycker inte att man som kund till Volvo som vi är, också ska sitta med som ägare.
– Det finns många frågor som kan hamna snett i ett sådant läge.
– Ska en återförsäljare ha en uppfattning om krav som en leverantör ska ställa, även som ägare då?
– Eller ska en återförsäljare ha en uppfattning om vad Volvo PV:s vd ska ha i lön?
– Det blir många…Jag tycker att det blir en sammanblandning av roller, som leder till att det blir väldigt otydligt om vem som ansvarar för vad.
Samtidigt understryker Pettersson betydelsen av Bilias relation till Volvo Personvagnar.
– Volvo PV är vår största och viktigaste leverantör.
Volvo-bilarna svarar för 55-60 procent av Bilias omsättning.
Vad tycker ni ska hända med Volvo PV då?
– Vi vill att Ford ska hitta en industriellt kompetent och kapitalstark ägare.
– Sedan om det är en från Kina eller någon annanstans ifrån har jag ingen uppfattning om.
– Jag tycker själv att man är lite för orolig för det här med kinesiskt ägande.
– Jag menar att det vore en möjlighet för Volvo PV.
– Då får de tillgång till en stor marknad – Kina.
– Och kineserna har behov av – ska vi säga – möjligheter att etablera sig i västvärlden.
– Som exempel är det ju kinesiskt ägande av IBM.
– Det är väl ingen som funderar på det, utan folk tror att IBM är amerikanskt.
– Så man är lite överdrivet orolig för kinesiskt ägande.
– Jag tror att man ska se det som en möjlighet.
Det verkar inte vara den allmänna uppfattningen?
– Nej, den allmänna uppfattningen är tvärtom – rädsla och oro.
– Men jag ser det som en möjlighet.
– Kina är en tillväxtmarknad, och när kineserna åker ut och jobbar i världen måste de lära sig hur man tillverkar och säljer varor i västvärlden.
– Jag tror att de är så kloka att de kommer att behålla Volvo PV:s ”fäste” i Europa med tillverkning i Sverige och Belgien och så.
– Sedan kan kinesiskt ägande av Volvo PV dessutom leda till att Volvo PV kanske påbörjar tillverkning i Kina, och det är ju bara bra för då ökar volymerna.
– Så jag tycker att rädslan är överdriven.
Har du hört något om läget kring Fords försäljning av Volvo PV just nu?
– Nej, jag vet egentligen inget om det.
– Jag läser det som står i tidningarna.
Kinesiska biltillverkaren Geely har nämnts som huvudkandidat att köpa Volvo PV, men inget är bekräftat.
Om de blir köpare, skulle man då kunna tänka sig att ni även börjar sälja Geely-bilar i Sverige?
– Geely producerar egna bilar, varav det mesta säljs på hemmamarknaden.
– De har en liten export också, som så vitt jag vet går till Afrika, Mellanöstern och en del sådana länder.
– Men det är klart att ett Geely-köp av Volvo PV kan innebära möjligheter för oss i framtiden.
I Sverige väntas det totalt säljas knappt 200.000 bilar i år, vilket innebär en nedgång med kring 25 procent från över 250.000 sålda bilar år 2008.
– De senaste månaderna tycker jag att man kan se en del ljusning, säger Pettersson.
Branschorganisationen Bil Sweden uppjusterade nyligen sin prognos för den totala bilförsäljningen i Sverige i år från 185.000 bilar till 195.000.
– Det finns en del ljusglimtar.
Kring 7 procent av de bilar som säljs i Sverige, kommer från Bilia. Så det är Bilias marknadsandel på den svenska marknaden.
Bilia är traditionellt återförsäljare av Volvo-bilar med Renault som kompletterande småbilsmärke.
Sedan Ford köpte Volvo PV har Bilia även börjat sälja Ford-bilar, och säljer även en del Hyundai-bilar från Sydkorea.
I maj blev det även klart att Bilia köper BMW:s återförsäljning av BMW-bilar i Göteborg.
Totalt har Bilia därmed drygt 60 återförsäljar-ställen i Sverige.
De är indelade i fem regioner och täcker storstäderna utom norra Sverige:
1) Stockholm
2) Mälardalen (Västerås)
3) Skaraborg (Skövde)
4) Göteborg
5) Malmö
Bilia finns även i Danmark och Norge, och har totalt i alla tre länder över 100 bilåterförsäljningsställen.
I Norge säljer Bilia även Honda.
Där har Bilia huvuddelen av sin verksamhet kring Oslo och Stavanger.
I Danmark är det koncentrerat kring Köpenhamn.
Bilia betalade kring 110-120 miljoner kronor för BMW-verksamheten i Göteborg som har en årsomsättning på 700 miljoner kronor.
Verksamheten är enligt Pettersson framgångsrik och har lyckats bli tredje mest sålda bilmärke i regionen, efter Volvo och Volkswagen.
Målet för Bilia är nu att få upp lönsamheten i BMW-verksamheten till koncernmålet med en rörelsemarginal på 2,2 procent.
Det innebär ett rörelseresultat på 15-16 miljoner kronor.
Pettersson öppnar nu för att Bilia även tar över fler BMW-återförsäljare i Sverige.
– Ja, vi är intresserade av det om vi får möjligheten.
Verksamheten i Göteborg ägdes av BMW självt.
I Stockholm finns det två BMW-återförsäljare, en privatägd och en som ägs av BMW, och frågan är om den BMW-ägda även kommer att säljas.
– Om de skulle ha någon idé om att sälja det, så är vi intresserade.
Har det varit på tal?
– Inte ännu. Vi tar en sak i taget.
Det är inte heller uteslutet att Bilia expanderar till norra Sverige som ännu så länge är obruten mark för bolaget.
– Vi säger inte nej om bra möjligheter dyker upp, men vi har inga planer på det i dagsläget.
I Bilia ingick tidigare även återförsäljning av lastbilar, men där valde den börsnoterade lastbilstillverkaren AB Volvo (ej Ford-ägda Volvo Personvagnar) att ta över den verksamheten själv.
Finansmännen Sven Hagströmer och Mats Qviberg kontrollerar investmentbolaget Öresund som är största delägare i Bilia.
Bilia kom den 29 juli med sin resultatrapport för andra kvartalet. Rapporten visade att Bilias intäkter minskade med 11 procent till 3,6 miljarder kronor under kvartalet. Resultatet före skatt uppgick till 31 miljoner kronor (49), motsvarande en vinst per aktie på 1,15 kronor (2,65).
Hela Bilia är värt 1,1 miljarder kronor vid en börskurs på drygt 52 kronor i skrivande stund.
Härav äger Öresund 27 procent enligt ägarförteckningen på Bilias hemsida som är daterad den sista april.
Där framgår även att Qviberg själv direkt köpt Bilia-aktier motsvarande en ägarandel på knappt 7 procent.
Öresund är även huvudägare i aktiemäklarfirman HQ vars fonder köpt drygt 6 procent av Bilia enligt ägarförteckningen.
Bilia-aktien hade en topp på 150-160 kronor våren år 2006, för att sjunka till 10-20 kronor vid senaste årsskiftet. Därifrån har den alltså återhämtat sig till drygt 50 kronor.
Bilia har skulder på drygt 300 miljoner kronor, och möjlighet att låna ytterligare 700 miljoner.
En fråga är om Bilia har stora osålda lager av begagnade bilar nu då marknaden är lite sämre.
Bilias ekonomichef Gunnar Blomkvist berättar att bolaget har cirka 2.200 begagnade bilar i lager med ett bokfört värde på 400 miljoner kronor.
Är det mer begagnade bilar än vad ni skulle vilja ha?
– Nej, det är det inte. Vi har en brist på begagnade bilar, säger Blomkvist.
Han hänvisar till Bilias senaste resultatrapport som visar att bolaget har minskat sin kapitalbindning ”enormt” det senaste året, genom exempelvis lagerminskningar.
– Så vi säger väl ungefär så att vi har kommit ner till en lagernivå som vi bör ligga på för begagnade bilar.
– Vi ser inte att vi kan frigöra så mycket mer kapital framöver, utan tvärtom skulle vi behöva växa vår kapitalbindning något. Vi behöver ha fler begagnade bilar.
Är det högre efterfrågan på begagnade bilar nu än nya?
– Det kan man väl säga, för det är ingen minskning i vår försäljning av begagnade bilar. Där säljer vi i samma nivå som förra året.
– Men det är en minskning på vår försäljning av nya bilar på alla våra tre marknader; Sverige, Norge och Danmark.
Störst minskning är det i Danmark, men Sverige och Norge minskar också.
Skillnaden är att Bilia bedömer att efterfrågan på nya bilar har bottnat i Sverige och Norge och återigen är på väg uppåt så smått.
I Danmark bedöms dock botten fortfarande inte vara nådd för Bilias nybilsförsäljning där.
Bilias mål är en rörelsemarginal på 2,2 procent. Under andra kvartalet låg den alltså på 1,3 procent motsvarande en vinst per aktie på drygt 1 krona.
Blomkvist bedömer att det till stor del räcker med en normaliserad konjunktur för att rörelsemarginalen ska komma upp i målnivån.
Då skulle alltså vinsten per aktie förenklat kunna uppgå till 8 kronor per år, men med avdrag för räntekostnader på lån kan det ligga något lägre, och i Danmark är som sagt botten inte nådd ännu.






