Annons

Annons

Patrik_Westander1_534.png

Patrik Westander, en av grundarna till kommunikationsbyrån Westander

"Allt fler företag vill delta i samhällsdebatten"

"Allt fler företag vill delta i samhällsdebatten och allt färre av våra kunder väljer att inhandla sina tjänster styckvis. Större delen av Westanders intäkter kommer numera från löpande pr-samarbeten" säger Patrik Westander, vd och grundare av kommunikationsbyrån Westander, till Realtid. 

Patrik Westander, vd och grundare av kommunikationsbyrån Westander, kommenterar: 

Vad har hänt hos er under det gångna året?

– Westander blev utsedd till Årets stora pr-byrå 2017 i analysföretaget Regis kundundersökning. Och vi satte ett nytt intäktsrekord baserat på en växande andel löpande samarbeten.  Westander hjälper exempelvis ManpowerGroup, Visma, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och Löfbergs att stärka varumärket genom att delta tydligare i samhällsdebatten. Under de senaste fem–sex åren har Westander framför allt tagit marknadsandelar inom segmentet kvalificerad pr-rådgivning, där klassiska byråer som JKL och Kreab fortfarande är de största.

Annons

Annons

Vilka har de största utmaningarna varit (och hur har ni lyckats bemästra dessa)?

– Den största utmaningen är att Westander med sina 40 miljoner i byråintäkt fortfarande bara är en medelstor pr-byrå. För att vara fortsatt framgångsrika behöver vi anstränga oss mer än de största byråerna. Det ska vara enkelt och roligt att jobba med Westander.

Har ni sett nya kundmönster under 2017?

– Allt fler företag vill delta i samhällsdebatten och allt färre av våra kunder väljer att inhandla sina tjänster styckvis. Större delen av Westanders intäkter kommer numera från löpande pr-samarbeten, där vi jobbar brett med all kommunikation utom köpt reklamutrymme.

Vilka är de största trenderna inom er bransch just nu?

– Vi ser en ökad uppdelning av marknaden i olika kvalitetssegment. Det finns i dag en marknad för okvalificerade och prispressade leverantörer av pr-tjänster, inte minst som resurskonsulter inom den offentliga sektorn. Samtidigt finns det en delvis ny marknad för kvalificerade tjänster som pr-partner och rådgivare åt de stora och medelstora företagen, där vd och företagsledningen ser värdet av ett löpande pr-samarbete.

Vad händer hos er under 2018? 

– Vi satsar på fortsatt stabil tillväxt med god lönsamhet. Under ett år får Westander in omkring 700 jobbansökningar. Vi kommer sannolikt att rekrytera cirka en av hundra. Och vi kommer helt säkert att paketera och lansera nya tjänster inom kommunikation.

 

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons