Finans Nyhet

”Vi är bara i början på den här utvecklingen”

Taggar i artikeln

Veg of Lund
Publicerad

På måndagen hade Veg of Lund sin första handelsdag på Nasdaq First North Growth Market. Realtid ringde upp vd Thomas Olander.

Realtid talade med Veg of Lunds vd Thomas Olander som gör sin första dag som börs-vd.

Thomas Olander

Vad är bakgrunden till noteringen?

Annons

– Bakgrunden till att vi gör den här noteringen var att vår professor Eva Tornberg kom fram med en ny alternativ mjölkprodukt baserad på potatis. Vi lämnade in en patentansökan i november 2018 och kommer att lansera den nya produkten under hösten 2020.

– Det spännande med oss jämfört andra alternativ är att vi kommer med en ny råvara; potatis. Den är en oerhört hållbar råvara, väldigt nyttig samt att växer över stora delar jorden.

Hur ser du på att emissionen var övertecknad?

Annons

– Det ser vi som positivt och roligt. Det klart att vi känner ansvaret men det är också stimulerande. Kul att det fanns ett så pass stort intresse. 

Hur många aktier äger du själv?

– Jag är tillsammans med uppfinnaren Eva Tornberg bland de största ägarna, det rör sig om över 1 miljon aktier vardera. 

Annons

Vad är ert nuvarande sortiment?

‒ Vi säljer i dag tre smoothie-liknande alternativ till mellanmål under namnet Foodie. 

Var säljs era produkter?

– I dag säljer vi i Sverige och England. Vi säljer till grossister, detaljister med leverans till butik och online direkt till konsumenten.

Vilka är era kunder?

– Den primära målgruppen är unga, medvetna personer med intresse att göra rätt; inte bara äta det som är nyttigt, utan även äta det som är bra för klimat och miljö. Potatis med sin neutrala smak ska också attrahera en bredare kundgrupp. 

Vad ser du som er största utmaning?

– Livsmedel har två generella utmaningar: att attrahera handlarna, och sedan fånga konsumenternas intresse. 

När kommer ni etablera er på nästa marknad?

– Nästa stora steg är att flytta fram positionerna på den för oss viktiga strategiska marknaden USA, som tillsammans med Sverige och England kommer att vara våra tre strategiska marknader.  

Vad är din kommentar kring hajpen runt vegetarisk mat, som till exempel Beyond Meat?

– Jag tror inte att det är något som kommer att försvinna. Alla har insett betydelsen av ett konsumtionsskifte, vi är bara i början på den här utvecklingen. 

Även om så kallad alternativ mjölk är stort på marknaden redan i dag, är det fortfarande så att mjölkbaserade produkter är ofantligt mycket större.

Vilka är era främsta konkurrenter?

– Vi är ett alternativ till animalieprodukter, men också ett alternativ till de befintliga vegetabiliska alternativen, i och med att våra produkter har en neutral, mjukare smak. 

Vilka är era långsiktiga mål?

– Omkring 2023- 2024 ska vi vara i närheten av 300 miljoner kronor i omsättning och samtidigt ha ett positivt resultat, säger Thomas Olander, vd på Veg of Lund.

Annons