Realtid

Vart tog du vägen Patrik Hedelin?

administrator
administrator
Uppdaterad: 16 jan. 2006Publicerad: 16 jan. 2006

<pufftextlänk>Patrik Hedelin, var en av grundarna till it-yrans mest omtalade företag, Boo.com. Bolaget lyckades på kort tid få in 1,4 miljarder kronor i riskkapital.</pufftextlänk> Efter drygt ett år med snabb internationell expansion gick sajten i konkurs. Numera arbetar Hedelin som rådgivare inom M&A på egen byrå.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

1998 startades den osannolika historien om Boo.com. En berättelse som liknats vid en blandning av Krügerkraschen och sagan ”Kejsarens nya kläder”. Idén att sälja kläder på nätet intresserade flera investerare, bland annat den amerikanska investmentbanken JP Morgan.

Företaget lanserades snabbt på den internationella marknaden. För grundarna Ernst Malmsten, Kajsa Leander och Patrik Hedelin, innebar det resor över hela världen och exklusiva kontor i New York, London och München. Som mest hade företaget runt 400 anställda. Ernst Malmsten lär ha sagt, att under den här perioden bestod att livet av tre C, Champagne, Caviar och Concorde.

Snart rann pengarna ut ur bolaget och med dunder och brak försattes företaget i konkurs efter 18 månader. Notan blev förluster, obetalda räkningar och arga fordringsägare.

Efter den uppmärksammade konkursen med Boo.com förde Patrik Hedelin en mer stillsam tillvaro. År 2000 startade han firman Hedelin & Co som i dag består av två personer.

– Jag har egentligen bara fortsatt med det som jag har gjort hela tiden, nämligen arbeta som finansiell rådgivare. Just nu jobbar jag med fem olika transaktioner, säger han.

Trots nederlaget med Boo.com vågade Patrik Hedelin sig på en ny satsning. Parallellt med arbetet som rådgivare engagerade sig han och sju andra personer, i Wlan Alliance. Tanken var att företaget skulle bygga upp lokala nätverk på till exempel hotell eller flygplatser, så kallade hotspots. Operatörer som Tele 2 och Vodafone, skulle kunna hyra in sig på nätet. Avtal skrevs med en amerikansk leverantör för hårdvara och med andra företag kring exklusivitet för hotspots på ett antal offentliga platser.

– Tyvärr fastnade inte tillräckligt många investerare för den här idén. Vi var nog lite förtidigt ute när det gäller Wlan Alliance. I dag finns det i stort sett bara Telia Homerun som erbjuder tjänsten, vilket är tråkigt. Det finns plats för fler aktörer på den marknaden. Nu har många hotell och offentliga platser egna nät bland annat Hilton och Luftfartsverket.

Efter nedläggningen av Wlan Alliance har Hedelin fokuserat på sin rådgivningsverksamhet. Senast var han rådgivare åt Topcom, som tillverkar bland annat ip-telefoner, med stöd för Skype. Företaget som omsätter runt en halv miljard kronor gjorde en Management buy-out och Leveraged buy-out. Under 2005 har han även varit rådgivare till tumstockstillverkaren Hultafors vid ett mindre förvärv. Andra kunder har varit One 2 one och Clinical Data Care. 2004 var Hedelin tillsammans med ABG
Sundal Collier rådgivare av Borås Wäfveris försäljning av postorderföretaget Jotex. Året därefter var han ensam rådgivare när Borås Wäfveri sålde Design A.

ANNONS

Vad har du lärt dig av dina erfarenheter med Boo.com och Wlan Alliance?

– Mycket, bland annat att man inte ska värdera tidiga bolag för högt, att det är viktigt att välja rätt partner, att inte vara för tidig med nya koncept och att inte ta in för mycket kapital. Det gäller också att ha en bra maktbalans mellan entreprenörer och investerare.

Har du kontakt med de andra grundarna av Boo.com?

– Ingen alls, och det är jag inte intresserad av heller.

Har du några planer på att starta något nytt företag?

– Nej, inte nu. Jag trivs utmärkt med det jag jobbar med.

Vill du att ditt företag Hedelin & CO ska bli större?

– Vi kommer troligtvis att bli något fler personer men det ska fortsätta vara ett litet företag.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS