Realtid

Twitter balanserar tätt inpå Google

administrator
administrator
Uppdaterad: 14 apr. 2010Publicerad: 14 apr. 2010

Så var det dags att börja casha hem på en av världens största gratistjänster. Reklam kan bli början på slutet för Twitter – men kanske öppnar promoted tweets för en mer rättfram dialog än de insmugna pr-trick som redan pockar på uppmärksamhet från miljoner pyttebloggare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Medgrundaren Biz Stone har väntat sedan 2006, men med 22 miljoner besökare under mars gick det inte att hålla sig.

Nyhetsbrev om Teknik, Media och Telekom varje tisdag.

Nu är han igång: hundratals miljoner dollar kommer han att dra in bara i år på att låta företag betala för att deras budskap ska nå fram i bruset av miljoner pyttebloggar på Twitter.

Den bedömningen gör analytiker som Financial Times talat med.

Först ut är Starbucks, Red Bull och Virgin America.

I en första fas handlar det om att företagens blogginlägg, tweets, ska rankas högt i sökresultaten, precis som Google använder sponsrade länkar i sina sökresultat.

I nästa fas, senare i år, ska företagens budskap också dyka upp mitt bland användarnas egna meddelanden.

Ändå är Biz Stone noga med att hävda att det inte handlar om annonser.

ANNONS

”Det finns inte en enda ’annons’ bland alla promoted tweets som inte redan är en del av Twitter”, skriver han på Twitters fullängdsblogg under tisdagen.

Facebook experimenterar med direktreklam där företagen hoppas att användarna ska köpa mer på stormarknaden.

Twitter är snarare ute efter en direkt reaktion i stunden, på internet. Igen är det Google som är förebilden. Det handlar om att få en omedelbar interaktion, helst ett mätbart avslut online.

Det här blir en svår balansgång.

Twitter följer noga hur Google burit sig åt. Överideologin är att i varje läge hävda att alla åtgärder handlar om att sätta användaren främst.

Att Twitter nu lanserat en affärsmodell för att tjäna pengar handlar följdaktligen om att gynna användarna.

Att affärsmodellen precis som för Google också bygger på att andra tillåts tjäna pengar motiveras också med att det är till användarnas fromma.

Reklamen kommer att upplevas som ”relevant för användaren i stunden”, skriver Biz Stone.

ANNONS

Men till skillnad från en affärsmodell som låter användaren slanta upp i direkt proportion till vad tjänsten är värd, som till exempel tyska tidskriften Der Spiegel som aldrig gett bort något gratis och där Iphone-versionen till och med är dyrare än papperstidningen, riskerar Twitters betaltjänst, promoted tweets, att undergräva förtroendet för den sprudlande kreativiteten på Twitter.

Inte så mycket för att företagen kan påstå vad som helst – det gör de ju redan – utan för att de nu kan dränka kritiska tweets genom att betala för att behålla positiva omdömen högre upp i flödet.

”Sticky” kallas det på internet.

Men Biz Stone förstås noga med att det ska framgå när någon betalat.

Och till skillnad från de tweets som företagen skriver gratis ska promoted tweets märkas ut som reklam: ”Promoted by Starbucks Coffee”.

Så länge varningstexten finns kvar blir det förstås mer transparent än när en pr-byrå utger sig för att vara ett verkligt fan.

Och om företagen inte skärper sig och ser till att hålla en hög nivå och relevans på vad de trummar ut så lovar Biz Stone att spärra dem som spam (även om han inte tar ordet i sin mun).

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS