Ett socialt nätverk för muslimer, bekostat med svenska pengar.
Svenska pengar bakom muslimskt Facebook

Mest läst i kategorin
Muxlim har 2 miljoner besökare från 190 länder varje månad – och basen i Helsingfors. 2009 introducerar Muxlim en virtuell värld.
Muxlim.com kallas ibland för den muslimska världens eget Facebook. Lägg till aspekter som gör den till ett alternativ till Yahoo och YouTube – Muxlim TV – och du har en succésajt i dina händer.
Sajten startades av en student i Finland – ja, han är förstås född i Egypten och bodde i Dubai innan studierna på yrkeshögskolan Ekvek i Helsingfors.
Mohamed El-Fatatry flyttade till kalla Norden för fyra år sedan. Väl här upplevde El-Fatatry att han saknade ett forum för diskussioern med bas i hans egen kultur. Och då inte bara om religion.
– Så jag startade Muxlim. I grunden som en hobbyverksamhet, inte som en potentiell affärsmöjlighet. Jag kunde helt enkelt inte hitta ett ”one stop place” på nätet, en muslimsk community – jag kunde inte hitta den typen av innehåll, berättar Mohamed El-Fatatry.
– Sedan lade jag upp en sida med muslimska musikartister, YouTubevideor och liknande. Och på bara två dagar fick den sidan mer trafik än den övriga sajten fått dittills. Detta tog jag snabbt fasta på, och nu har vi 26 innehållskategorier varav bara en är religion. Muxlim satsar mer på mode, underhållning, musik, tekniknyheter, socialt umgänge…
Sajten har snabbt blivit vad Muxlim och dess svenska investerare kallar ”världens största online community som erbjuder upplevelser på internet med syftet att berika den muslimska livsstilen.”
– Muxlim hade premiär i december 2006 och i december 2007 fick vi vårt första investeringstillskott. Jag kan inte säga summan men pengarna kommer från Sverige, från Rite Internet Ventures. Innan dess kom pengarna från ett antal finska affärsänglar. Just nu för vi samtal med ett antal internationella investerare som är mycket intresserade av Muxlim, säger Mohamed El-Fatatry.
Stockholmsbaserade investmentbolaget Rite Internet Ventures investerar i nordiska internetbolag. Det startades i fjol och bland delägarna finns Anders Ström, Tommy Jacobson, Staffan Persson, Peter Lindell och Robert Ahldin. Bland Rites andra investeringar märks Nyheter24.
– Muxlim har vuxit fort. Från premiärdagen till investeringsdagen ett år senare växte vi tiofalt. Och sedan dess har vi ökat vårt besökarantal ytterligare femton gånger. Vi har besökare från 190 länder men toppländerna är USA och Storbritannien, säger Mohamed El-Fatatry.
Bara i Storbritannien finns över tre miljoner muslimer med en uppskattad köpkraft på 21 miljarder pund.
– Sajten är bara på engelska och vi har inga planer på att lansera den på andra språk under den närmaste framtiden. Det är bara en femtedel av världens muslimer som talar arabiska – det är fler som pratar engelska än arabiska. Merparten bor ju utanför Mellanöstern.
Huvudkvarteret och research & development finns i Helsingfors. Muxlim har ett kontor i London också – sammanlagt ett femtontal anställda. Mohamed El-Fatatry säger att bolaget i framtiden kanske öppnar ytterligare ett par kontor.
Men först lägger de allt krut på att utveckla sajten.
– Man kan säga att det riktiga Muxlim – Muxlim version 2.0 – kommer att vara uppe i början av 2009. Då kommer vår virtuella värld att vara online. Den heter Muxlim Pal och ett virtuellt inslag på sajten som ska komplettera våra andra inslag. Vi ligger ju närmare Habbo Hotel än Second Life. Därav namnet Muxlim Pal, du har en virtuell vän – du blir inte en egen virtuell karaktär.
En virtuell värld, som skräddarsydd att ta sig in i den muslismska världen, där många opassande IP-adresser med existerande motsvarigheter inte går att nå.
Mohamed El-Fatatry säger att annonsörerna är intresserade av den ännu tämligen oexploaterade marknaden.
– Det finns fortfarande många som inte inser vilken köpkraft som finns i en muslimsk community.
Det gäller att få annonsörerna att inse hur de ska gå till väga för att nå en kundgrupp som El-Fatatry beskriver som märkestrogna.
– Muxlim vill etablera sig som en sajt som ska tilltala mainstream, ickemuslimska annonsörer. Vi arbetar nära våra annonsörer för att nå vår målgrupp. Ta ett enkelt exempel som mikrosajten noka.com/ramadan. Den är på arabiska och dess potential missar därför fyra femtedelar av världens muslimer. Medan vi på Muxlim förstår hur sociala communities fungerar.
Muxlim vill också vara familjevänlig. Porr och hasardspel går bort.







