Realtid

"Svenska byråer måste våga outsourca!"

Helene Rothstein
Uppdaterad: 11 dec. 2009Publicerad: 11 dec. 2009

Baker & McKenzies delägare Carl Svernlöv uppmanar svenska advokatbyråer att ta steget mot outsourcing – för att höja kvaliteten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I går skrev Realtid.se om att brittiska byråer satsar allt mer på outsourcing till asiatiska länder. En av veteranerna inom området är Baker & McKenzie som i dotterbolag i Filippinernas huvudstad Manila har drygt 400 anställda.

– Jag blev lite nyfiken på Stefan Brockers kommentar, att det är en kvalitetsfråga att inte outsourca. Tvärtom tror jag att vad gäller exempelvis ordbehandling och tillgänglighet kan det vara en kvalitetsfråga att just outsourca, säger Carl Svernlöv.

Anmäl dig till Realtid.ses Nyhetsbrev Juridik som skickas ut varje torsdag.

En av de mer kraftfulla tjänster som även det svenska Baker & McKenzie kontoret utnyttjar är en dygnet-runt sekreterar- och ordbehandlingtjänst.

– Där har vi en kraftfull konkurrensfördel jämfört med flera svenska mellanstora byråer. Vi är 45 jurister här och vår storlek motiverar inte att ha sekreterare dygnet runt i huset. Men med en sekreterartjänst dygnet runt i Manila kan jag sitta i förhandling till sent på kvällen. När jag kommer hem kan jag lägga ett kladdigt dokument i skannern och skicka det till Manila, de går in på vår server, hämtar dokumentet, korrekturläser, språkgranskar och skickar tillbaka det till mig.

Nästa morgon är allt klart. En ny dag kan börja.

– Det går att hålla en otrolig hastighet i transaktioner på det sättet. De som jobbar därnere är välutbildade personer, med bra löner, lokalt sett men jämfört med Västeuropa är löneläget betydligt lägre.

Förutom sekreterartjänst och språkgranskning på engelska underlättar dotterbolaget i Manila Svernlövs vardag på annat sätt.

ANNONS

– Jag utbildar en hel del och har stort behov av power point-presentationer . Hellre än att jag sitter här och meckar med mjukvaran kan jag skissa presentationen på ett ritpapper, några timmar senare kommer det en jättesnygg presentation.

Baker & Mckenzie har även egna lösningar för virtuella datarum och projektplatser.

– Många av de kommersiella leverantörernas virtuella datarum kostar mycket pengar men våra lösningar är helt kostnadsfria för våra klienter – och dessa datarum administreras av vår personal i Manila.

Andra saker som Svernlöv tar upp är massmejling till seminarieinbjudningar, it-support när datorn krånglar dygnet runt, och att juristerna kan diktera in på en digital diktafon och skicka röstfilen till Manilla som senare skriver ut inspelningen.

– Jag använder vår personal i Manila mer än jag använder våra svenska sekreterare.

Menar du att debatten om kvalitet ska ses som utryck för en slags etnocentrism?

– Folk kan ha haft dålig erfarenhet. Vi har jobbat mycket hårt och länge med att rekrytera rätt personer och få rätt kvalitet i processerna. Det är en annan fråga när man använder kommersiella leverantörer utanför firman.

– Vi har ju kört det här i fem, sex år och fått till en organisation som är väldigt duktig.

ANNONS

Men varför finns en avvaktande inställning till det här?

– Man kanske inte har erfarenheten av att jobba med riktiga duktiga personer inom outsourcingorganisationen. När vi startade upp det här fanns barnsjukdomar, alla gör ju fel någon gång men på samma sätt som Mannheimer jobbar med kvaliteten på sina kontor, så jobbar vi inom Baker & McKenzie med kvaliteten i vårt gemensamma servicecenter.

Carl Svernlöv har själv varit där och besökt kontoret i Manila.

– Man blir otroligt imponerad, det är unga, inspirerade, ambitiösa och drivna människor som arbetar där.

Just nu letar Baker & McKenzie efter en svensk sekreterare som bor i Manila och som skulle arbeta där nere mellan 14.00 – 20.00, svensk tid.

Baker & McKenzie har, globalt sett också börjat titta på fenomenet Legal Process Outsourcing. I dagsläget använder sig ju firman mest av supportfunktioner från Manilakontoret.

– Men vi ser över alternativet att utveckla verksamheten med legala processer såsom dokumentgranskning, avtalsmallar samt KM-funktioner.

Samtidigt är det så att Baker & McKenzie är en global jättebyrå, med 700 delägare och cirka 4.000 jurister som delar på kostnaderna.

ANNONS

– Det uppstår ju vissa stordriftsfördelar som inte går att uppnå, ens för de största svenska byråerna.

Om du var Michael Wigge eller Stefan Brocker, skulle du satsa på outsourcing?

– Ja, jag tror det. Det kan finnas en tendens till att överskatta svårigheterna och underskatta möjligheterna. Många inom Baker & McKenzie var misstänksamma från början, men deras farhågor har kommit på skam.

– De behöver inte ha 400 som arbetar där utan skulle kunna dra igång småskaligt. Och det behöver inte vara Indien eller Filippinerna, det finns ju länder med lägre löneläge i Europa. Men fördelen med Indien och Filippinerna är att de är så duktiga på engelska där nere – bättre än de flesta svenskar.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS