Bank

Svenska banker halkar efter

Svenska storbanker är på digital efterkälke, enligt nya Deloitte-rapporten "Digital Maturity Study". Nio svenska finansbolag har deltagit i undersökningen, bland annat Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank.

Uppdaterad 2018-05-31
Publicerad 2018-05-31

Rapporten visar att Sverige hamnar på blygsamma plats 16 av 38 i rankningen över digital mogna länder i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA)

När det kommer till användningen av internetbank-lösningar hamnar dock Sverige på en delad femteplats med Holland. Störst är användningen i Island, följt av våra nordiska grannländer Norge, Danmark och Finland.

Enligt undersökningen skulle Sverige må bra av mer bankkonkurrens. Landets banker hamnar även i mittenskiktet på konkurrensskalan.

Marknadspress borgar för innovation och digital mognad, enligt rapporten, som dock spår att EU:s nya betaltjänstdirektiv PSD2, som infördes 1 maj i Sverige, ökar trycket på den tradtionella finanssektorn ytterligare.

PSD2 anses gynna fintechbolag som kan bygga tjänster på bankkunders konto- och transaktionsdata. Detta var information som bankerna till och med den sista april i år fick hemlighålla. 

Rapporten identifierar också fyra grupper: "digital champions", vilka är de som kommit längst i sin digitala mognad, följt av "digital smart followes", "digital adpoters" och "digital latecomers".

Sverige klassificeras som en "digital adopter". Även Danmark hamnar i denna kateogri, medan Finland och Norge anses ha högre digital mognad och rankas som "digital smart followes.
Island ses dock som en "digital latecomer".

I topp på listan över digital mognad hittar vi länder som Polen, Schweiz, Ryssland, Turkiet och Spanien. De har enligt rapporten betydligt bättre utbud av finansiella tjänster och produkter.

Platsannonser