Swedbank Pay Payex
Foto: Pressbild
Bank

Svalt intresse för Swedbanks betallösningsverksamhet

En auktion på Swedbanks betallösningsverksamhet, med Swedbank Pay och Gotlandsbaserade Payex, närmar sig nu sitt slutskede. Enligt Realtids källor fick spekulanter lämna in sina första, indikativa bud tidigare i oktober. 

Uppdaterad 2020-10-26
Publicerad 2020-10-26

Realtid har fått uppgifter om att både branschspelare och riskkapitalbolag, däribland möjligen Nordic Capital, är kvar i auktionen som sköts av JP Morgan. 

Men bilden från flera källor är att intresset för verksamheten bland möjliga köpare verkar vara svalt jämfört med den hajp som rådde inför att processen drog igång. En aspekt är att den är betydligt mindre i termer av vinst och försäljning än vad spekulanter hade förväntat sig. 

Mergermarket rapporterade under sommaren att värdet på det som skulle bjudas ut till försäljning enligt dess källor väntades vara över 1 miljard euro med en ebitda-vinst på mellan 50 och 100 miljoner euro.

Enligt Realtids uppgifter ligger ebitda-vinsten snarare i storleksordningen 100 miljoner kronor, efter att fallit flera år i sträck från omkring 800 miljoner kronor. Enligt det informationsmemorandum som enligt Realtids källor skickades ut till åtminstone ett par dussin spekulanter i september spås vinsten nu återhämta sig i rask takt. En köpare behöver alltså sätta tilltro till vad som ser ut som optimistiska prognoser för att betala upp för förväntade vinster.

–Affärsplanen ser ut ungefär som ett V där den lägsta punkten är nu, säger en källa.

En annan källa betecknar affären som en ”superkomplex carve-out” och tror att verksamheten borde passa bäst hos en branschspelare.

Vid sin kvartalsrapport i förra veckan gav Swedbank ingen ny information om läget.

– Nej, vi har inget nytt att dela där. Vi sade i Q2-raporten att vi kommer att göra en strategisk översyn av vår betalverksamhet, och det pågår just nu, svarade vd Jens Henriksson på en fråga från en analytiker under telefonkonferensen. Swedbanks pressavdelning avböjer att kommentera Realtids uppgifter. 

Vid sin kvartalsrapport i onsdags i förra veckan öppnade även Handelsbanken för att sälja sin kortinlösenverksamhet och dotterbolaget Ecster, som erbjuder betallösningar inklusive kreditkort.

Redan 2014 gick de övriga nordiska storbankerna ur sina motsvarande verksamheter. Danske Bank, DNB och Nordea sålde då det gemensamt ägda betallösningsbolaget Nets Holding, och SEB sålde sitt Euroline till Nordic Capital som slog ihop det med ytterligare bolag och gav den nya skapelsen namnet Bambora. Det blev en mycket framgångsrik episod för Nordic Capital, som 2017 sålde Bambora till den franska betaljätten Ingenico för 1,5 miljarder euro. 

En person med mycket god kunskap om betallösningsbranschen men utan insyn i processen tippar på ett riskkapitalbolag som köpare av Swedbanks verksamhet med planen att göra samma typ av företagsbygge. 

– Jag tror att det blir en private equity-historia av det där, och så använder de Bambora som förebild och vill göra något liknande. Det skulle vara min gissning, säger Johan Bendz, tidigare strategi- och kommunikationschef på iZettle. Det betalningsbolaget blev uppköpt av den amerikanska jätten Paypal 2018 när det var mycket nära en börsnotering.

Samtidigt har det hänt en del på den finansiella digitaliseringsfronten de senaste åren. Johan Bendz pekar på den färska nyheten om lanseringen för Silverfllow, ett helt molnbaserat betalningsbolag som grundats av veteraner från den holländska betaljätten Adyen, något som tekniknyhetssajten Techcrunch rapporterade i förra veckan. I den artikeln säger en av Silverflows grundare att bankernas betalteknik är tre till fyra decennier gammal och “kostar alla tid och pengar”.

– Med det i beaktande kan man ju undra om man verkligen kan lyckas göra om Bamboratricket, säger Johan Bendz. 

Swedbanks och Handelsbankens drag att gå ur sina betallösningsverksamheter är alltså en del av en trend som pågått i flera år. En kärnkompetens som kunderna, det vill säga handlare, vill ha är data kring deras kunders beteende. “Så det är ganska långt från kompetensen i en bank”, säger en person i chefsställning på en nordisk bank som tillägger att det behövs tunga IT-investeringar där det blir en fördel om de kan slås ut över större geografiska områden. Det är mot den bakgrunden som det sker en global konsolidering i betalningsbranschen, förklarar bankchefen. 

– Bankerna har intressanta stockar med stora marknadsandelar men som kanske någon annan aktör som vill satsa på det kan göra något bättre med.

Bland färska globala affärer i sektorn kan nämnas att Ingenico i år köpts upp av likaledes franska Worldline i en affär värd 75 miljarder kronor, och att Nets Holding nu enligt Bloomberg News är föremål för intresse från italienska Nexi där säljarna vill ha nära 10 miljarder dollar för Nets. Detta efter att Nexi nyligen gjort upp om att köpa den italienska konkurrenten SIA. Samtidigt är Nets enligt Mergermarket en av spekulanterna på Swedbanks betalverksamhet. 

I företagsauktioner är en normal tid mellan indikativa och bindande bud omkring sex veckor. Om processen följer ett standardschema och Swedbank bestämmer sig för att gå vidare med en försäljning skulle verksamheten kunna vara såld i slutet av november.

 

Platsannonser