Realtid

Så ska Vin & Sprit växa globalt

administrator
administrator
Uppdaterad: 15 nov. 2005Publicerad: 15 nov. 2005

Vin & Sprit satsar starkt på en internationell tillväxt på spritmarknaden. De kommer att introducera nya smaker av Absolut Vodka och investera i gin och rom för att bli mer konkurrenskraftig i den globala drinkindustrin. Realtid.se har talat med Marika Hjelm Siegwald, informationschef för Absolut Spirits på Vin & Sprit.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I dag finns Vin & Sprits produkter på 125 marknader världen över, med det endast på ett tiotal marknader som bolaget kommer att satsa på.

– Vi fokuserar på de marknader som vi finner har en hög potiential. USA, som är vår största marknad kommer vi fortsätta att satsa på. Likaså Västeuropa, Polen, Ryssland och Mexiko som går väldigt bra. Sedan kommer vi även investera mycket på Global Travel Retail, det vill säga försäljning på flygplatser och kryssningsfartyg runt om i världen, säger Marika Hjelm Siegwald.

Vin & Sprits strategi är att odla sina egna märken på redan befintliga marknader samtidigt som de håller uppsikt över intressanta förvärv som kan dyka upp.

– I år har sammanslagningar inom spritbranschen intensifierats, speciellt efter att franska Pernod Ricard köpte brittiska Allied Domecq. Detta visar på att branschen är i stor förändring och att det är viktigt att hänga med och ha en spritportfölj som är tung och viktig och som ses som spännande och intressant av konsumenter såväl distributörer som, säger Marika Hjelm Siegwald.

Under innevarande år har Vin & Sprit utökat sin spritportfölj genom att ha fullföljt uppköpet av Plymouth Gin och blivit majoritetsägare i Cruzan Rom.

– Vi kommer inte bara att satsa på Absolut Vodka, utan vi tror mycket även på våra andra varumärken. I dag är både gin och rom stora segment i Europa och i USA, så vi fortsätter att investera i vår produkt Plymouth Gin. Vi får se om vi kommer att bli huvudägare i Cruzan Rom. Andra vodkamärken vi kommer att satsa på är våra egna produkter FRÌS Vodka och Level Vodka, säger Marika Hjelm Siegwald.

Vin & Sprits mål är att odla de nya varumärkena så det blir lika internationella som Absolut Vodka.

– I Asien länderna dricker man främst brun sprit, det vill säga whisky och konjak. Men i Kina ser vi nu att det finns potential för vodka, vilket vi tycker är jätteintressant. Där har det vuxit fram en medelklass som gärna vill förnya sig och gå ut på barer där våra produkter säljs, säger Marika Hjelm Siegwald.

ANNONS

Absolut Vodka kommer att introduceras i nya smaker och kanske kommer Vin & Sprit lansera smakerna på olika marknader. Även lanseringsmetod kan komma att skilja sig åt beroende på marknad.

Inför nästa år spekulerats det i såväl svenska som utländska medier om Vin & Sprit kommer att säljas ut från svenska staten. Vinner höger alliansen valet nästa år finns stor chans att Vin & Sprit är ett av flera företag som kommer att privatiseras.

– Detta är inget som påverkar arbetet på Vin & Sprits just nu. Vi jobbar på och fortsätter att förvalta och utveckla vår produktportfölj för att få så goda resultat som möjligt, säger Marika Hjelm Siegwald.

Flertal analytiker, bland annat från Lehman Brothers ser Vin & Sprit som ett mycket attraktivt förvärv, mycket på grund av Absolut märket. Enligt investmentbanken är bolaget värt mellan tre och fyra miljarder dollar, det vill säga mellan 25 och 33 miljarder svenska kronor.

Jessica S Kempe

08-545 87 131

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS