När konkurrenterna kämpar med svaga annonsintäkter redovisar newstechbolaget Relevance Communication över 30 procents tillväxt i första kvartalet. Vd Fredrik Lundberg ser strategin med öppen journalistik som avgörande för framgången.
Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

Mitt i en mediemarknad som präglas av nedskärningar och sviktande annonsintäkter levererar Relevance Communication (börskurs Relevance Communication Nordic) ett första kvartal som överträffar förväntningarna.
Bolaget rapporterar en omsättningsökning på över 30 procent jämfört med samma period förra året, samtidigt som resultatet kommer in starkare än ledningens egna prognoser.
”Vi är jättenöjda med hela starten på året”, säger Fredrik Lundberg, vd för Relevance Communication Nordic.
Annonstillväxt när andra retirerar
Framgången kommer under en period som traditionellt är den svagaste för mediebolag, med januari och februari som notoriskt utmanande månader för annonsförsäljning.
Lundberg framhåller att Relevances organiska tillväxt är särskilt imponerande i rådande marknadsläge.
”Det visar att vi har en stark affär i ett tufft klimat, för mediemarknaden har det ganska tufft nu. Det jag är mest nöjd med är helheten och att vi fortsätter växa med egna medel. Vi växer organiskt och med kontroll”, förklarar han.
Fördubblad läsarbas utan betalväggar
En central komponent i bolagets framgångsrecept är den strategi som går mot branschtrenden – helt fri tillgång till ekonominyheter.
Under det senaste året har Relevances läsarbas fördubblats, något Lundberg kopplar direkt till besluten kring öppen journalistik.
”Jag skulle till och med vilja gå så långt som att det är en demokratisk rättighet att folk ska kunna sätta sig in i ekonomiska saker, både plånboksfrågor och makroekonomi utan att det ska landa in bakom betalväggar”, säger Lundberg.
Utökade partnerskap och nya satsningar
Under första kvartalet har bolaget fördjupat sina samarbeten genom ett årsavtal som ska säkra grunden för de passiva intäkterna, främst i form av annonsintäkter.
Parallellt har Relevance rekryterat profilen Viggo Cavling för en ny livsstilssatsning.
”Viggo är den perfekta profilen för att han är otroligt kunnig på de här frågorna och är en jätteduktig skribent”, säger Lundberg.
Relevance har även lanserat E55, en ny plattform med fokus på vardagsekonomi som kompletterar koncernens övriga medier.
Denna artikel är en annons från Relevance Communication Nordic AB. Informationen är framtagen i samarbete och kan innehålla kommersiella länkar.
Innehållet är framtaget enligt våra riktlinjer för sponsrat material och följer Googles krav på transparens.