- Publicerad
Nordeas beslut upphöra med kontanthantering vid bankens kontor upprör Kontantupproret. ”Agerandet är ansvarslöst, kortsiktigt och går emot lagens andemening – att behålla kontantservice i hela landet” säger Björn Eriksson, talesperson för Kontantupproret.
Camilla Jonsson
I november förra året antog riksdagen en lag som kräver att de största bankerna upprätthåller sin kontantservice i hela landet. Lagen anger inte specifikt hur bankerna som omfattas av kravet ska erbjuda kontantservice. Enligt Kontantupproret rundar nu Nordea i praktiken den nya lagen genom att upphöra med kontantservicen på kontoren.
Björn Eriksson, som är initiativtagare och talesperson för Kontantupproret, vänder sig emot Nordeas beslut.
– De som drabbas av beslutet är alla som inte har tillgång till digitala verktyg. Äldre, funktionshindrade eller personer som behöver skydda sin integritet. I praktiken stänger Nordea alla dessa människor ute med sitt agerande, säger Björn Eriksson i en skriftlig kommentar.