Nordeas beslut upphöra med kontanthantering vid bankens kontor upprör Kontantupproret. ”Agerandet är ansvarslöst, kortsiktigt och går emot lagens andemening - att behålla kontantservice i hela landet” säger Björn Eriksson, talesperson för Kontantupproret.
Nordeas beslut att stoppa kontanter väcker ilska
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 28 maj 2020Publicerad: 28 maj 2020
ANNONS
ANNONS
Mest läst i kategorin
I november förra året antog riksdagen en lag som kräver att de största bankerna upprätthåller sin kontantservice i hela landet. Lagen anger inte specifikt hur bankerna som omfattas av kravet ska erbjuda kontantservice. Enligt Kontantupproret rundar nu Nordea i praktiken den nya lagen genom att upphöra med kontantservicen på kontoren.
Björn Eriksson, som är initiativtagare och talesperson för Kontantupproret, vänder sig emot Nordeas beslut.
– De som drabbas av beslutet är alla som inte har tillgång till digitala verktyg. Äldre, funktionshindrade eller personer som behöver skydda sin integritet. I praktiken stänger Nordea alla dessa människor ute med sitt agerande, säger Björn Eriksson i en skriftlig kommentar.
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS
ANNONS