En driftstörning ligger bakom de långa köerna hos SEB:s telefonbank nyligen – men nu har banken genomfört en rad åtgärder som minskar kötiden i luren.
Långa telefonköer hos SEB – igen

Mest läst i kategorin
En av Realtids läsare fick nyligen sina konton spärrade hos SEB efter att ha lämnat in sina kundkännedomsblanketter i pappersformat. När personen hörde av sig till SEB:s telefonbank så började hen på plats 516 i telefonkön.
SEB:s pressansvariga Niklas Magnusson bekräftar för Realtid att banken nyligen har haft problem med långa köer till telefonbanken. Förklaringen: En driftstörning.
– En del av våra kunder har haft problem med åtkomst till våra tjänster, vilket beror på en driftstörning hos oss. Detta har i sin tur lett till att kötiderna till vår telefonbank varit längre än normalt. Vi beklagar detta och ber om ursäkt till de kunder som drabbats, och jobbar så fort vi kan på att lösa detta, säger Niklas Magnusson till Realtid.
Även i vintras hade SEB långa köer. Då berodde det främst på högre sjukfrånvaro än vanligt, genom den ökande smittspridningen av covid-19 och andra säsongsbetonade sjukdomar. En annan faktor bakom de då långa köerna var den strukturella förändring som håller på att ske då kundbesöken flyttar från bankdisk till telefonbank. I juni fick banken också hantera långa köer till telefonbanken. Då berodde det bland annat på att det just då var många kunder som ringde för att få råd om hur de skulle tänka kring sina bolån och sin privatekonomi givet Riksbankens kommande räntehöjningar och det stigande ränteläget.
När Realtid nu på tisdagsmorgonen provringer till SEB:s telefonbank är kötiden bara fem minuter, och enligt SEB ska den förhoppningsvis inte bli mycket längre än så.
– Vi har nu tagit en rad åtgärder som har haft god effekt både på tillgången till tjänster och våra kötider, säger Niklas Magnusson.









