Claes Folkmar, krönikör, Realtid. Foto (montage): Realtid, Nordnet
Krönika

Nordnet på börsen: Nätmäklarnas höga lönsamhet inte självklar

Fallhöjden i nuvarande miljö är betydande om en avgiftsfri aktör lyckas etablera sig på den svenska marknaden på allvar. Det skriver Realtids Claes Folkmar med anledning av Nordnets comeback på börsen.

Claes Folkmar
Uppdaterad 2020-11-17
Publicerad 2020-11-17

Efter några år utanför rampljuset är nätmäklaren och sparbolaget Nordnet på väg till aktiemarknaden igen när ägarna riskkapitalbolaget Nordic Capital och Öhman intressenter säljer aktier och åternoterar bolaget i slutet av november. 

Det är helt klart bra för börsen när den näst största nätmäklaren återigen kliver in i ringen för att ta upp kampen med Avanza om investerarnas gunst. Ägarna och de rådgivande investmentbankerna (en hel skrälldus med svenska och internationella aktörer är inblandade i börsnoteringen) har ett par rejält coronadopade kvartalsrapporter att locka investerarkollektivet med. I tredje kvartalet klättrade intäkterna med 66 procent jämfört med 2019 och rörelseresultatet med 265 procent till 336 miljoner kronor. 

"Den som köper på nuvarande värderingsnivåer måste nästan räkna med att pandemieffekterna blir mer eller mindre bestående."

Pandemin har varit en extremt stark och lönsam period för aktiemäklare och investmentbanker när många hemmajobbare uppenbarligen sysslat med annat än sitt ordinarie arbete hemma i soffan. Detta i kombination med högre volatilitet än normalt har fått fart på aktiehandeln bland privatpersoner. Nyheten i förra veckan om att amerikanska läkemedelsbolaget Pfizer fått strålande resultat för sitt covidvaccin i sin fas-3 studie var nog en nyhet Nordnetägarna helst ville ha efter noteringen. Avanzaaktien, som haft en extraordinär kursresa under pandemin (det ser nästan ut som Avanza utvecklat ett eget aktiestimulerande vaccin) och befinner sig långt över sina tidigare historiska toppnivåer, tog en del stryk på vaccinnyheten. 

Prissättningen på 22 miljarder kronor i transaktionen är därför rejält uppskruvad, åtminstone om världen normaliseras via ett coronavaccin. Så brukar det nästan alltid vara när profithungriga riskkapitalister är inblandade, och jämförelsen med huvudkonkurrenten Avanzas värdering är självklar och en del av värdekalkylen. Den som köper på nuvarande värderingsnivåer måste nästan räkna med att pandemieffekterna blir mer eller mindre bestående. 

Samtidigt finns ytterligare ett par betydande och mycket allvarliga hot mot nätmäklarnas nuvarande höga lönsamhet från sina transaktionsdrivna avgiftsmodeller. Det har de senaste åren tillkommit nya aktörer, till exempel Savr, inom fonddistribution.  Avanza och Nordnet tjänar bra med pengar inom detta område och nätmäklarna är marknadsdominerande när det gäller privatsparande. Nykomlingen Savr erbjuder privatkunder betydligt bättre villkor än nätmäklarna. 

Det andra, och svårare hotet, är att den amerikanska utvecklingen för courtage (den avgift som betalas vid aktieaffärer) även når Sverige. Mäklarfirman RobinHood, som startade 2013, har revolutionerat (eller förstört, beroende på vilket perspektiv man har) den amerikanska marknaden med sin avgiftsfria aktiehandel. Alla de övriga nätmäklarna i USA, liksom många banker, har tvingats följa efter RobinHood i ett race to the bottom för att behålla sina kunder. Utvecklingen har också fört med sig flera strukturaffärer där nätmäklare gått samman för att få ner kostnaderna; till exempel bjässen Charles Schwabs uppköp av den mindre konkurrenten Ameritrade förra hösten. 

Sannolikt är det oundvikligt att denna typ av aktiemäkleritjänster når Sverige. Det finns redan exempel på avgiftsfria aktörer i Europa, till exempel brittiska IDealing. Här i Sverige har den brittiska nätbaserade och relativt nya mäklarfirman Freetrade planer på att öppna ett nytt kontor i syfte att utmana svenskarna med avgiftsfri aktiehandel. 

"Det betyder att fallhöjden i nuvarande miljö är betydande om en avgiftsfri aktör lyckas etablera sig på den svenska marknaden på allvar. "

Viktigt att komma ihåg är att Avanzas och Nordnets courtagemodeller är rejält kostnadsdrivande för kunderna. Att det påstår något annat som till exempel Avanzas slogan "mer till dig mindre till banken" är rent nys. Det betyder att fallhöjden i nuvarande miljö är betydande om en avgiftsfri aktör lyckas etablera sig på den svenska marknaden på allvar. Minst lika viktigt att minnas är att den svenska duon har extremt användarvänliga plattformar som ger normalkunden allt han eller hon vill för att spara effektivt. 

Enklare uttryckt; kunderna tycks fästa mindre vikt vid priset för transaktionerna än användarvänlighet. Det finns redan betydligt billigare alternativ på den svenska marknaden än Avanza och Nordnet, men det verkar som det inte riktigt biter. Därför lär en avgiftsfria aktörer tvingas anpassa sig till svenska förhållanden för att få in kunderna. Samtidigt kan en lyckad lansering från, till exempel Freetrade, sätta ordentlig press på svenskarnas courtagemodeller för att möta hotet. Lyckas en nykomling dessutom skapa en snarlik användarmiljö blir det en tuff utmaning för våra svenska aktörer.

Men den risken har man uppenbarligen inte tagit med i beräkningarna, alternativt avfärdat, när man värderade Nordnet. 


 

Platsannonser