Vid världspremiären för Kia EV9 presenteras en rad detaljer om familjesuven för den globala marknaden. Bilen baseras på den elbilsplattformen Electric Global Modular Platform, E-GMP, och blir vid lanseringen i höst den nya toppmodellen i Kias elektrifierade utbud.
Kia EV9 lanseras i höst

Axelavståndet mäter 3 100 mm och totallängden är 5 010 mm. På bredden mäter bilen 1 980 mm och på höjden 1 755 mm. Det framgår av ett pressmeddelande.
Kia EV9 GT Line – den högsta utrustningsnivån – skiljer sig utseendemässigt från standardversionen med 20-tumshjul (21 tum som tillval) och distinkta svarta detaljer på trösklarna och runt hjulhusen samt sofistikerade strålkastare.
Luftmotståndskoefficienten är 0,28 och har uppnåtts bland annat med hjälp av ett 3D-modellerat underrede.
Kia EV9 erbjuds i sex- eller sjusitsigt utförande.
Kia EV9 AWD har två elmotorer, en för varje axel, som tillsammans ger en effekt på 283 kW och ett maximalt vridmoment på 700 Nm i EV9 GT Line. 0 – 100 km/h går på 5,3 sekunder.
Kia EV9 RWD (erbjuds inte på den svenska marknaden vid lansering) har en elmotor som driver på bakhjulen vilket ger 150 kW/350 Nm. Den beräknade elektriska räckvidden för denna version är 541 kilometer enligt WLTP.
Tack vare 800-voltssystemet räcker det med cirka 15 minuter för att ladda hela 239 kilometers räckvidd. Batterikapaciteten är 99,8 kWh.
Kia EV9 kan också dra släp upp till 2 500 kg.
Beroende på marknad och lagstiftning kommer Kia EV9 vara redo för villkorad självkörning nivå 3. Highway Driving Pilot (HDP) är ett system som med hjälp av femton sensorer, varav två med avancerad LiDAR-teknik, kan skanna av föremål i ett 360-graders synfält och förhindra potentiella kollisioner. Systemet medger också så kallad villkorad autonom körning.
En rad förarassistansfunktioner kommer med Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Bland annat självparkering.
Kia EV9 GT Line lanseras i Sverige under hösten. Priserna är ännu inte fastställda.





